Positief en negatief denken

Na een periode van ruim 7 maanden zonder baan te hebben gezeten, heb ik gelukkig weer een baan. Een baan, die bij mij past en ook nog eens heel dicht bij huis.

Dat is positief nieuws. Mijn leidinggevende en mijn collega's zijn tot nu toe tevreden hoe het gaat. Ik doe dagelijks mijn best.

Alleen wat ik merk, is dat ik nog steeds mij te veel druk maak om kleine dingen. Mark Verhees verwoordde het heel goed vandaag in zijn dagelijks bericht op http://www.voorpositiviteit.nl

Ik heb daarom besloten om mij niet meer druk te gaan maken over hetgeen allemaal nog geregeld moet gaan worden over de verhuizing van spullen, die voor mij een emotionele waarde hebben. Die spullen staan nu nog in een huis, waar ikzelf 21 jaar gewoon heb. Ik ben er klaar mee. Men denkt dat ik nog steeds overal "Ja" tegen zeg, maar dat is al 6 jaar niet meer zo. In de afgelopen 6 jaar heb ik geleerd vaker "Nee" te zeggen. Dat dat niet altijd in dank afgenomen wordt, dat is dan heel erg jammer.



Omdat sinds 2009 door de economische crisis ik helaas noodgedwongen meerdere werkgevers gehad heb, was er ook geen rust in ons gezin. Elke keer moest er weer tijdelijk een WW-uitkering aangevraagd worden en moesten er prioriteiten gesteld worden. Door mijn eigen positieve geloof lukte het uiteindelijk weer om een nieuwe baan te vinden. Men zegt in Den Haag wel, dat we officieel uit de crisis zijn, maar dat geloof ik nog lang niet. Ik wil het eerst zien, dan geloof ik het pas.

Ook neem ik elke keer weer voor om dingen te doen, die nog steeds niet in huis klaar zijn. Ook aan die negatieve spiraal wil ik een eind maken door beter en anders te gaan plannen, waardoor er zowel in huis als in mijn eigen hoofd ruimte en rust gaat ontstaan.



Ik weet dat ik dat niet alleen kan, maar ik ben inmiddels zover, dat ik de hulp die ik nodig heb om dat te doen, ook durf te vragen. En dat is volgens mij een positieve stap vooruit in plaats van een negatieve stap achteruit. Het hulp durven vragen gaat niet altijd even van een leien dakje, omdat ik de hulp bijvoorbeeld op een verkeerde manier vraag en van fouten maken leer ik.

Het komt allemaal wel uiteindelijk goed, als ik mijn (soms) negatieve denken definitief omzet in positief denken.

Reacties

Populaire berichten