De Herfst

Vanaf kleinsafaan ben ik verzot op de herfst.

Ik was in de gelukkige omstandigheid, dat ik opgroeide in een bosrijke omgeving. In onze tuin stonden heel veel eikenbomen, die elk jaar weer megaveel bladeren voortbrachten. Met een zitmaaier en een opvangbak erachter reed mijn vader en/of ik altijd in het najaar over het grasveld om het blad op te vegen. Het blad werd op een hoop gegooid en in een jaar tijd werden de bladeren gecomposteerd. De composthoop werd vervolgens weer afgestoken en over de tuin verspreid.

In de boomgaard naast ons huis klom ik heel vaak in de appelbomen en plukte ik met mijn jongere broer vele appels. De bossen van een landgoed in de buurt was op loopafstand. 

Nadat ik het ouderlijk huis verliet, kwam ik tegenover een beschermd natuurgebied te wonen.Als de eerste najaarsstormen werden aangekondigd, ging ik in het weekeinde vaak wandelen of ging met de trein naar de kust, alwaar ik op het strand tegen de wind liep te genieten van het weer.

Toen ik ging samenwonen, kwam ik in een bosrijke omgeving te wonen. De bosgebieden rondom mijn woonplaats zijn er teveel op te noemen. Ik hoef maar vijf tot tien minuten te rijden en ik bevind mij in een bos, waarin ik uren kan wandelen. Omdat ik altijd vroeg wakker ben, ga ik samen met mijn vriendin en de hond nog voor het ontbijt wandelen. Je ziet in weken tijd de natuur veranderen. Paddenstoelen schieten boven de grond. Bladeren verkleuren en vallen. Spinnen maken de mooiste spinnenwebben.

Van mij mag het hele jaar herfst zijn. 





Reacties

Kati zei…
Nou Chris het hele jaar.. weet je t zeker? :)
Ik ben ook een herfstmens maar het hele jaar is wel heel lang! Ik ben verzót op de herfst. En ja, samen wandelen met onze hond 's morgens vroeg is prettig want dan heb je de hele dag nog voor je. Het is prettig dat we allebei ochtendmensen zijn, toch? :)

xxx Kati
Daan (Dan) zei…
heerlijk inderdaad...
heb tien keer herfst in Engeland meegemaakt, en daar ben ik er nog veel verliefder op geworden..
het ruikt daar dan zo lekker, zo'n mengeling van open haard, rottende bladeren en regen - klinkt vreselijk, maar ik werd er altijd zo gelukkig van...

Populaire berichten