Radio en autisme

7 oktober 2011 reed ik op de snelweg en hoorde het nieuws op de radio, dat op 70 jarige leeftijd Meta de Vries overleden was.


Meta de Vries 1941-2011

Meta de Vries was de eerste Nederlandse vrouwelijke DJ. Haar eerste radioprogramma was op 24 december 1964. In de jaren die volgen, presenteert ze bij de AVRO op de radio o.a. Juist op zondag. Heel Nederland is gekluisterd aan de radio. Het programma "Juist op Zondag" is zo populair, dat zelfs de politie vooraf wilde weten, waar wij volgens Meta op zondag naar welk recreatiegebied moesten gaan. Meta de Vries was ook bekend van de radio-commercials "Lekker weg in eigen land", dat elke zaterdag en zondag uitgezonden werd.





De radio is tegenwoordig veel minder populair dan vroeger. Dat wil niet zeggen, dat er nog steeds veel mensen naar de radio luisteren.

Vroeger, toen er geen commerciële TV-zenders waren, luisterde ik heel vaak naar de radio.












Door de week was er om 18.00 uur altijd "De Avondspits" met Frits Spits.















Op vrijdagavond was er altijd "Stenders en Van Inkel" met o.a. de remix-nummers van Ben Liebrand.















Op zaterdag was er o.a. Los Vast met 1 keer per jaar een groot concert in de Kuip.




Op zondag had de KRO 's-morgensvroeg "Ko de Boswachtershow":





























en 's-middags was er altijd Langs de Lijn met o.a. Theo Koomen, die op de motor verslag deed van de Tour de France.

Sinds de komst van commerciële TV-zenders en meer omroepen en dat je tegenwoordig meer dan tweehonderd TV-zenders kunt ontvangen, ben ik minder naar de radio gaan luisteren, maar luisteren doe ik tegenwoordig zeker nog wel naar o.a. Classic FM op zondag of op een avond als er niets op TV is.

Het luisteren naar Classic FM geeft mij thuis in ieder geval rust en ik maak door het lezen van een goed boek ook mijn hoofd een stukje leger. Omdat ik pas sinds anderhalf jaar weet, dat ik weet dat ik autisme heb, zijn grote en kleine dingen uit het verleden op zijn plaats gevallen en vallen nog steeds op zijn plaats. Dus ook het gevoelig zijn voor omgevingsgeluiden. Tot een paar maanden geleden kon ik mij druk maken om de kleinste dingen. Door daar zelf aan te (willen) werken, geeft dat zowel voor mijzelf als voor mijn omgeving (hopelijk) meer rust. Ik probeer in ieder geval mij veel minder druk te maken over deze omgevingsgeluiden. Dat valt niet mee. De ene keer gaat dat beter dan de andere keer.

Reacties

Kati zei…
Ko de boswachtershow.. daar luisterde ik ook altijd naar! Zondagmorgen om 7 uur! Beesten in het nieuws! Moehhhh! :D
klaproos zei…
mooi cristiaan,
elk mens heeft zijn eiegn favorietjes, hé,

klassiek doet het bij mij ook altijd wel goed, net als stilte:-)
Christiaan zei…
@klaproos. Op zondagmorgen vroeg om half negen of eerder is het heerlijk stil in de bossen.
aspergeradd zei…
Het luisteren naar muziek zorgt ervoor dat ik niet of in ieder geval minder afgeleid word van omgevingsgeluid. Het nadeel van radio vind ik de irriterende spotjes, het geneuzel en de jingles. Ze vragen mij te veel aandacht op waardoor ik mij niet kan focussen op mijn werkzaamheden. ClassicFM draait helaas niet mijn muziekstijl ;)

Populaire berichten