If you want to go quickly, go alone. If you want to go far, go together

If you want to go quickly, go alone. If you want to go far, go together. ~ Al Gore

Toen ik nog alleen woonde, was ik vaak in het weekeinde weg. Ik had jarenlang een passie voor de roeisport. Ik ging naar nationale en internationale roeiwedstrijden om te kijken. Tijdens de nationale wedstrijden fietste ik ook vaak mee. Omdat de roeiers tijdens bepaalde wedstrijden snelle tijden moesten roeien om te winnen, moest ik vaak sneller fietsen dan de roeiers om foto's te maken. Dat fietsen deed ik vaak alleen. Ik heb honderden foto's gemaakt. Vaak kreeg ik van de deelnemers achteraf via mijn website, die niet meer in de lucht is, complimenten, dat er mooie foto's gemaakt waren.


Dankzij de nationale roeiploeg ben ik in veel landen geweest. Ook heb ik mooie roeisportmomenten mee mogen maken, waaronder de Olympische Spelen in Athene in 2004. In Athene heb ik als vrijwilliger op het podium gestaan om tijdens de generale repetitie als roeier te spelen, die een medaille gewonnen had. Juist dat moment is vastgelegd op een foto. Die foto is een unieke foto geworden, omdat het podium te klein was om te gebruiken voor de medaille-uitreiking en daarom nooit gebruikt is. Ik was de enige Nederlander, die op dat podium gestaan heeft, want de door de Nederlanders gewonnen medailles zijn op het roeivlot uitgereikt, dat naast de roeibaan lag.

De foto's heb ik nog op CD-ROM-schijfjes in een doos op zolder staan. De roeisport volg ik nu gewoon op afstand. Het is een leuke tijd geweest.

Op een gegeven moment kwam het moment, dat ik ging samenwonen. Samen verder in het leven gaan betekende voor mij op dat moment, dat ik keuzes moest maken. Met het fotograferen van de roeisport en de website ben ik gestopt, omdat ik in het weekeinde ook met mijn gezin tijd wilde gaan doorbrengen.


Achter de gemaakte keuzes sta ik, nu vier-en-een-half jaar later, nog steeds honderd procent. Als ik nu weer keuzes moest maken, zou ik weer dezelfde keuzes maken, die ik vier-en-half jaar geleden maakte.

Reacties

klaproos zei…
da's mooi christiaan,
veel mensen kiezen niet met hun hart...
Roos zei…
Dit vind ik heel bijzonder. Hoe vaak zie je niet dat als je niet kiest, er een spagaat ontstaat. En onrust. Jij bent vandaag mijn voorbeeld :-)
Christiaan zei…
@klaproos en @Roos: dank je wel voor jullie lieve reactie
Antoinette zei…
Lijkt me inderdaad een zeer goede keuze. zo'n hobby is leuk en heerlijk, voor als je niets anders hebt. Heb je er wel een eenvoudigere hobby naast gehouden?
Christiaan zei…
@ Antoinette. Ik lees graag romans en thrillers. Alleen dat is er de laatste paar jaar soms bij ingeschoten (door welke reden dan ook). Dus ik hoop dat dat op een positieve manier gaat veranderen. Ik ben op dat punt er nog niet, maar dat gaat mij wel lukken.
noofs zei…
Wat een mooi verhaal. Ik lees dat je in ieder geval hele mooie herinneringen hebt aan de tijd van toen. En mooie foto's om terug te bewonderen. Mooi verhaal van dat podium trouwens :-)Uniek.
aspergeradd zei…
Je hebt het mooi beschreven! Mooi dat je die keuze hebt kunnen maken. Sommige mensen kunnen van activiteiten geen afscheid nemen. En soms kom je een partner tegen die het helemaal niet erg vind om samen mee te gaan met de dingen die je leuk vind. Met name dát is mijn ideale plaatje. Het hoeft niet met alles te zijn, ieder moet zijn eigen dingen hebben. Zolang je elkaars meningen maar respecteert!

Populaire berichten