Stilstaan is achteruitgang

Do not dwell in the past, do not dream of the future, concentrate the mind on the present moment.
Blijf niet stilstaan ​​in het verleden, droom niet van de toekomst, concentreer de geest op het huidige moment.

Sinds ik weet, dat ik een vorm van autisme heb (PDD NOS), wil ik niet meer stilstaan bij het verleden, waarom en hoe ik reageerde op dingen of situaties. Puzzelstukjes uit het verleden vallen nog steeds op zijn plek als ik bijvoorbeeld dingen zie, lees of hoor.

Ik droom wel van de toekomst, omdat ik in de toekomst meer tot rust wil komen. Dat geeft mij (nu en) straks meer (zelf)vertrouwen voor mijn leef- en werkomgeving. Ik ben op dat punt er nog lang niet, maar ben wel op de goede weg bezig en wil dat ook blijven volhouden.

De geest van nu concentreer ik nu door zelf meer o.a. over boeddhisme te lezen en mij er in te verdiepen. Op de Wikipedia-pagina over boeddhisme kwam ik het volgende tegen:

Het vermijden van al het foute gedrag,
Het ondernemen van het goede,
En het ontwikkelen van je eigen geest;
Dit is de leer van de Boeddha's.
Boeddha (Dhammapada vers 183)

Reacties

Kati zei…
Als dat zo is ben ik (al zeg ik t zelf hihihi) wel goed bezig! ;-) Dat doe ik dus de laatste tijd of ben ik mee bezig. Fijn t bevestigd te zien!

Populaire berichten