9 en 10 januari 2012

Respect



"Te vaak en veel lachen om het respect van de intelligente mensen en de genegenheid van de kinderen te winnen, om de waardering van eerlijke critici verdienen en het verraad van valse vrienden te verdragen.
Schoonheid te waarderen om het beste in anderen te vinden, om de wereld een beetje beter te verlaten of door een gezond kind, een tuinpad, of een verlaten sociale toestand;
Te weten dat zelfs een leven makkelijker ingeblazen heeft, want je hebt geleefd.
Dit is om geslaagd te zijn "
Ik heb meerdere belangrijke motto's in mijn leven:
- een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
- de goede mens respecteren zoals hij/zij leeft
- blijf in je zelf geloven
Waar ik ook een enorm respect voor heb, is onze eigen Koningin, die deze week op bezoek was in de Verenigde Emiraten. Daar droeg zij over haar eigen hoed een hoofddoek uit respect voor het bezoeken van de moskee. Dit deed ook Hare Koninklijke Hoogheid, prinses Maxima.

Waar ik verbaasd over was en met mij vele Nederlanders, was dat de PVV er Kamervragen over ging stellen, dat door het dragen van een hoofddoek de Majesteit de vrouw onderdrukt werd. Gelukkig zijn er in dit land verstandige politici, die wel eerst nadenken voordat ze iets gaan zeggen in plaats van hoog van de toren blazen.


Blijf in je zelf geloven

"Beëindig elke dag en ben er klaar mee. Je hebt gedaan wat je kon, sommige blunders en absurditeiten geen twijfel over mogelijk; vergeet ze zo snel als je kunt. Morgen is een nieuwe dag, je begint het rustig met een te hoge geestelijkheid bezwaard te voelen met je oude onzin ".
Wat ik altijd probeer, als ik ga slapen, om de dag voor mijzelf door te nemen en na te gaan of de dag gegaan is, zoals ik het 's-morgens verwachtte. De ene keer lukt dat beter dan de andere keer.
Wat ik altijd doe, is in mijzelf blijven geloven.
Ik heb bijvoorbeeld vorig jaar het volgende opgeschreven:

Beste "ik",
Als ik nu vijf jaar later aan jou  "ik" van vijf jaar geleden denk, denk ik aan hoeveel tijd je kwijt was om bijna elk weekeinde naar roeiwedstrijden te gaan kijken, te fotograferen of actief mee te doen. Je had in je omgeving niemand met wie je dat delen kon. Ook was je nog actief bezig in de buurt waar je woonde. Je ging altijd naar alle familiefeesten. Via een oproep in een blad had je twee jaar daarvoor een kennis ontmoet, waar je af en toe mee uitging, maar die liet jou in dat jaar ook in de steek door op een bepaald moment niets meer van zich te laten horen.
Toch ontmoette je in dat jaar iemand, die nu vijf jaar later je partner geworden is.
Het enige wat ik wat van jou, beste "ik", willen weten, was of je met de kennis van nu antwoord op de volgende vraag geven kan: "Wil je alleen eenzaam oud worden of wil je samen met iemand lief en leed delen en samen oud worden?



Beste "ik" uit 2016,
Ik hoop dat het met professionele hulp je gelukt is om de relatie, die je in 2011 hebt, stabieler te krijgen en dat je bij een werkgever werkt, waarin je helemaal je draai gevonden hebt. Verder ga ik ervan uit, dat je zelf ook geestelijk en lichamelijk tot rust gekomen bent en niet meer in een emotionele achtbaan zit, waarin je zat.  Om dat allemaal te bereiken, kun je maar 1 ding doen, beste "ik": Verbeter de wereld en begin bij jezelf.

Reacties

klaproos zei…
de laatste zin bevat alles christiaan:-)

verbeter de wereld begin bij je zelf:-)

doe ik ook:-)
Nathalie zei…
Daar begint de wereld.. bij "ik".
Ik hoop dat je je doelen hebt bereikt in 2016 en hopelijk nog eerder. Ik wens je heel veel sterkte daarbij.

Je hebt mooie motto's neergezet.. ik ben het er helemaal mee eens. Het zou mooi zijn als deze motto's voor iedereen even zwaar zou wegen.
Antoinette zei…
Maar niet te ver in de toekomst kijken lijkt me...
En humor, ja dat is wel heel hard nodig: meerdere keren per dag.
Gelukkig lukt me dat wel!

Populaire berichten