Durven, loslaten en niet oordelen


Durven, loslaten en niet oordelen

Het heeft bij mij lang geduurd, voordat ik over verlegenheid en niet durven heen was. 
Er zijn nog wel momenten, dat ik wel verlegen ben of dat ik dingen niet durf te doen.
Ik was vroeger op school altijd stiller dan de rest van de klas. Doordat ik verlegen was en niet van mij af durfde te bijten, ben ik gepest op school. De laatste keer, dat dat gebeurde, vertelde ik het thuis. Mijn vader, die toen nog leefde, bleef rustig en gaf mij de opdracht om de volgende dag naar het hoofd van de school te gaan en uit te leggen, dat ik gepest was. Met lood in mijn schoenen moest ik de volgende dag naar school. Wat ik mij er nog van herinneren kan, was dat ik het met horten en stoten heb verteld. Gelukkig was het hoofd van de school nog een leerkracht van de "oude stempel" en heeft de ouders van de 'daders' verteld, dat, als het nog een keer zo gebeurde, de ouders een andere school konden gaan zoeken.
Pas op de middelbare beroepsopleiding, waar geen dorpsgenoten ook naar toe gingen, begon ik dingen te durven te doen. De verlegenheid was er nog wel, maar werd wel minder.
Toen ik i.v.m. mijn werk in een hele andere omgeving van het land kwam te wonen en ik daar geen vrienden of kennissen wonen had, moest ik wel in contact met de mensen daar durven komen. Het durven was er wel, maar de stappen er voor zetten ging soms met horten en stoten.

Loslaten

Op een gegeven moment wilde ik niet meer alleen wonen en via een bekend landelijk blad, dat wekelijks verscheen, kwam ik in contact met een vrouw. Al snel bleek, dat zij geen relatie wilde, omdat haar vorige relatie een paar maanden daarvoor stuk gelopen was. Toen ik na mijn vakantie in 2005 weer met haar belde om wat af te spreken, kwam het ongelegen uit en ze zou mij op zondag erna terugbellen. Dat terugbellen moet nog steeds gebeuren. 
Op een gegeven moment werd mijn leven in die periode beheerst door het o.a. constant van huis zijn, dat ik wel dingen moest gaan loslaten. Dat bewust loslaten heeft mijn leven aanzienlijk verbeterd, omdat ik nu 7 jaar later goed in mijn vel zit en inmiddels met veel liefde in mijn leven samen woon.

Niet oordelen

Waar ik aan wil gaan werken, dat ik niet meer publiekelijk oordeel over mensen, die dingen verkeerd doen of dat ik mij er aan erger. Niet oordelen zal voor mij een overwinning gaan worden als ik door de cursus Mindfullness voor volwassenen met autisme mij bewuster maak, dat ik niet direct klaar moet staan met een oordeel.
Doordat ik tegenwoordig veel minder naar nieuwsprogramma's aan het kijken en luisteren ben, merk ik wel dat ik veel minder klaar sta met mijn oordeel of mening.
Ik ben er nog lang niet. Het is niet dat ik helemaal niet meer ga oordelen.
Maar ik denk, dat door er aan te werken, dat het mij gaan lukken om verder op het levenspad durf te gaan, dat ik vijf jaar geleden ingeslagen ben, meer dingen los laat en niet meer zoveel ga oordelen over de mensen in mijn omgeving. Dat zal zeker in mijn omgeving, maar ook in mijn hoofd meer rust gaan geven.

Reacties

Aline zei…
Geweldig toch, dat je zo'n groei in jezelf ziet? Ga zo door, zou ik zeggen en succes!

Populaire berichten