Mindfulness voor volwassenen met autisme


"Het leven is een opeenvolging van lessen die moeten worden geleefd te worden begrepen." Vandaag ben ik begonnen aan een cursus Mindfullness voor volwassenen met autisme. Het duurt 8 weken en ik merkte vanmiddag al dat ik meer bewust aan het worden van specifiek aandacht besteden aan de opdracht zelf, ook werd ik afgeleid door omgevingsgeluiden. Mindfullness is niets minder dan je bewust maken van je fysieke en geestelijke aandacht. Het komt oorspronkelijk uit het boeddhisme.

"Het leven is een opeenvolging van lessen


die moeten worden geleefd te worden begrepen."

Mindfullness voor volwassenen met autisme

Vandaag ben ik begonnen aan een cursus Mindfullness voor volwassenen met autisme.
Het duurt 8 weken en ik merkte vanmiddag al dat ik meer bewust aan het worden van specifiek aandacht besteden aan de opdracht zelf, ook werd ik afgeleid door omgevingsgeluiden.
Mindfullness is niets minder dan je bewust maken van je fysieke en geestelijke aandacht.  Het komt oorspronkelijk uit het boeddhisme.
Waar er ieder geval aandacht in de cursus, die ik volg, besteedt gaat worden, dat ik bewuster wordt gemaakt van hetgeen ik dagelijks mee maak.

De rozijnenoefening

Een hele simpele oefening, die ik uitvoeren moest , is de rozijnenoefening.

Je neemt een rozijn in je hand en je gaat nadenken wat je voelt als je de rozijn over de binnenkant van je hand heen en weer laat rollen.
Vervolgens neem je de rozijn tussen je duim en je wijsvinger en laat je je duim en wijsvinger zachtjes over de rozijn glijden en vraag je jezelf af wat je voelt. Daarna hou je de rozijn bij je oor en doe dezelfde oefening met je duim en wijsvinger.
Tot slot laat je de rozijn eerst over de onderlip van je mond heen en weer gaan en vervolgens doe je de rozijn in je mond. Daarbij vraag je jezelf af wat je voelt, ruikt of proeft.
Met deze oefening wordt je onbedoeld bewuster gemaakt van hetgeen je eet. Het maakt niet uit wat je eet.

Bewuster leven

Wat ik ook met deze cursus wil bereiken, is dat er rust in mijn hoofd komt. Die rust komt er als ik zelf bewuster leef en niet ad hoc reageer op de situatie, waarin ik mij op dat bevindt. Dat ad hoc reageren doe ik nu nog te vaak als ik mij ergens aan iets, wat of iemand erger.

Ik hoop, dat deze cursus mij handvatten geeft om met zulke situaties beter en anders om te gaan.
Mocht jij als lezer nog tips of aanvullingen hebben, dan neem ik ze graag in ontvangst.

Reacties

klaproos zei…
alles wat je kunt gebruiken in het leven om het aangenaam yte maken mag je pakken christiaan :-)
Aline zei…
Ik heb geen tips, maar wens je wel succes!
Wist niets van dit onderwerp af. Wens je veel succes met je mindfulness.

Populaire berichten