Wie ben ik? Wat doe ik? Wat zijn mijn dromen?


Deze vraag werd in een XEAD-artikel gesteld.
Aan het einde van het artikel werd gevraagd wie het stokje wilde overnemen. Ik twijfelde of ik wel of niet zou reageren.
De titel "Wie ben ik als persoon" trok mij over de streep om te reageren.

Wie ben ik?


Ik kan vertellen wie ik ben, waar ik woon etc., maar dat weten jullie als je de moeite neemt om in mijn profiel te kijken. En vaak neemt men de moeite nooit om bij iemands profiel te gaan kijken, omdat men vaak haast heeft om te reageren op een artikel. Ikzelf betrap mijzelf er nog te vaak op, dat ik die moeite ook niet neem.
Een standaardvraag, die tijdens een sollicitatiegesprek altijd naar voren komt, is: "Graag willen we weten wie .......... (vul je eigen naam in) is" of  "Wie is ........ (vul je naam in)? 
Dan begin je als sollicitant standaard te vertellen hoe je heet, waar je vandaan komt, of je wel of niet getrouwd of samenwonend bent.

Wat ik doe?

Ook hier kan ik gaan vertellen, wat ik doe voor mijn werk, waar ik werk, hoe lang ik er al werk. Dat is voor jullie niet interessant. Interessant is bijvoorbeeld wel de vraag "wat ik doe als ik ........ (vul zelf maar in)?"
Iedereen reageert anders op de vraag "Wat doe ik als ik...........?" 
Met die vraag ben ik vrijwel dagelijks bezig, omdat ik door mijn lichte vorm van autisme (PDD-NOS) anders, niet, op een verkeerde manier of te laat kan reageren op een situatie, waarin ik mij bevind. 
Gisterenavond reageerde ik dus op een totaal verkeerde manier op een situatie, waarin ik mij bevond. Had ik anders kunnen reageren? Ja is het volmondige antwoord. Ik weet nu weer, dat ik in die situatie even de woonkamer verlaat om te voorkomen, dat de situatie uit de hand loopt. 
Gelukkig zijn er ook heel vaak momenten op een dag, dat ik de vraag "Wat doe ik als ik.........?" op een positieve manier kan beantwoorden. Als ik de vraag tijdens het wandelen in het bos aan mijzelf stel, weet ik dat de vraag positief beantwoorden zal. Tijdens het wandelen geniet ik volop van de stilte, de rust, de vogels en de natuur om mij heen. Het geeft mij positieve energie.

Wat zijn mijn dromen?

Je kunt de vraag nl op verschillende manieren beantwoorden. Je kunt het beantwoorden, zoals XEAD-gebruiker ikkiedikkie85 gedaan heeft in haar artikel "Ik heb een geheime tweede leven", maar ook op de manier XEAD-gebruiker fvm23 zijn dromen beschreven heeft in "Wie ben ik als persoon".
Ik weet heel af en toe 's-morgens bij het wakker worden, waar ik over gedroomd heb, maar dat zijn heel vaak flarden en dat weet ik niet meer hoe de droom gegaan is.
Een droom is volgens Wikipedia: "Een droom is de verzameling van beelden, geluiden, gedachten en gevoelens die iemand ervaart, als hij of zij slaapt."
Maar je kunt ook bewust dromen. Dan droom je over, dat je bijvoorbeeld een grote geldprijs gewonnen hebt of dat je promotie op je werk maakt.
Je kunt bij bewust dromen ook aan de hand van beelden in je hoofd een voorstelling maken van bijvoorbeeld een eigen droomhuis in Schotland:
Ook ben ik dit jaar begonnen met een cursus "Mindfullness voor volwassenen met autisme".
In die cursus wordt je bewust gemaakt van hetgeen in je lichaam gebeurt of hetgeen je dagelijks in je leven meemaakt. Dat zijn op dat moment bewuste dromen, die je meemaakt.
Ik ben benieuwd wie de volgende lezer is, die de vraag:

Wie ben ik? Wat doe ik? Wat zijn mijn dromen?

beantwoorden wil.

Reacties

Kati zei…
Dat is mijn droomhuis!

Populaire berichten