De zolder en ik


Sinds dat ik in 2007 verhuisd ben, nam ik sindsdien mij steeds voor om de zolder weer beloopbaar te maken, omdat, naast de spullen van mijn vriendin en haar kinderen, ook mijn spullen op die zolder staan. 

Het werd in de afgelopen 5 jaar steeds voller en voller. In de vijf jaar zijn er wel een aantal spullen, waaronder kasten, naar de kringloopwinkel of de gemeentelijke stort gegaan, maar het echt leeg halen en wegbrengen van dozen, kleren, boeken etc. gebeurde nooit.

Oorzaken kan ik zo opnoemen: geen tijd, geen zin, gemakzucht, geen overzicht hebben, geen afstand willen doen, emotionele waarde van spullen etc.
Ik heb de afgelopen jaren meerdere keren tegen mijn vriendin gezegd, dat het opruimen van de zolder en het opknappen ervan geen 5 jaren-project zou gaan worden. Het is wel een 5 jaren-project geworden, omdat ik inmiddels 5 jaren samen woon.

Omdat er ook steeds meer spullen op de zolder er bij kwamen en er nauwelijks spullen van de zolder afgingen, werd de zolder en de naastgelegen overloop steeds voller en voller. Hierdoor raakte dingen onbedoeld zoek. Soms dacht ik dat ik dingen op zolder gelegd had, terwijl de dingen gewoon beneden in de woonkamer in een kast lagen. Ik raakte het overzicht kwijt. 

Zodra het weer 1 januari was, nam ik mij weer voor om de zolder op te ruimen. Dit jaar nam ik het mij ook voor. Alleen het jaar begon weer zoals de andere jaren: geen tijd, geen zin, gemakzucht, geen overzicht hebben, geen afstand willen doen, emotionele waarde van spullen etc.

Tot 27 februari 2012. Die dag had ik een afspraak met de sociaal psychiatrisch verpleegkundige, die mij het afgelopen half jaar hielp om o.a. weer het overzicht te krijgen voor maken van planningen, afspraken etc. 

Sinds een aantal jaren gebruiken wij in het gezin een weekplanner:
Door de gesprekken met de sociaal verpleegkundige en de cursus Mindfullness voor volwassenen met autisme ben ik nu veel bewuster met veel dingen bezig. Ik schrijf nu ook dingen veel sneller op de weekplanner, zodat ik dingen niet vergeet.
Omdat ik het overzicht op zolder kwijt was, heb ik op 27 februari 2012 de afspraak gemaakt, dat mijn vriendin mij nu helpt om samen de zolder op te ruimen. 
Met het opruimen van de zolder is op 3 maart 2012 een start gemaakt. In tijdsbestek van 3 en half uur hadden we samen de overloop grotendeels netjes gemaakt en dingen, die een kwart ruimte van de zolder in beslag namen, uitgezocht en wat weg kon, ging ook direct de auto in.
Er kan weer op een deel van de zolder gelopen worden. 
Komende zaterdag gaan we weer verder. 

Reacties

Daan (Dan) zei…
*kuch* klinkt bekend... *kuch*
misschien ook een goed idee, dingen plannen...
alleen hou ik me er dan weer niet aan, eigenwijsje dat ik ben...

meer, eh: lekker bezig!!

Populaire berichten