Als ik het probleem zelf niet kan veranderen, verander ik mijn blik op het probleem.


Bij het zoeken naar een plaatje op basis van de titel van dit blog kwam ik dit plaatje tegen op de website van Mark tegen: http://www.voorpositiviteit.nl

Vanaf vandaag ga ik teksten gebruiken, waarmee ik beter en wellicht anders reageren kan in bepaalde situaties.

De eerste tekst is:

Als ik het probleem zelf niet kan veranderen, verander ik mijn blik op het probleem.





Omdat ik moeite had en soms heb met een probleem om het op te lossen (bijvoorbeeld ik werd boos of geïrriteerd door de kleinste verandering in mijn leefomgeving), ben ik halverwege 2009 professionele hulp gaan zoeken. In maart 2010 werd bij mij diagnose PDD NOS vastgesteld. Het betreft een lichte vorm ervan, die ik heb.

In de regio waarin ik woon, werd in januari 2012 voor het eerst gestart met cursus Mindfullness voor volwassenen met autisme. De groep bestond uit 10 mensen (4 vrouwen en 5 mannen en ikzelf), die allen een vorm van autisme hebben. Aan het einde van de intensieve training van 8 weken van 2 uur per week merkte ik wel dat ik al rustiger reageer op bepaalde situaties. Het bewust besteden aan gedachten en gevoelens geeft mij al meer rust.

Door het veranderen van mijn manier van het oplossen van het probleem, kan ik het probleem wel veranderen en zelfs in de meest ideale situatie oplossen. Door mijn autisme zal dat nooit 100% gaan lukken, maar ik kan de regie voor het veranderen van het probleem wel in eigen hand houden. Als het mij dat niet lukt, moet ik de hulp van een ander inroepen. Dankzij de professionele hulp en mijn vrouw durf ik de drempel om hulp van een ander in te roepen nu vaker over te stappen. Maar het is wel soms angstig om daarna verder te gaan en niet terug te gaan door hakken in het zand te zetten en niet verder willen gaan met het veranderen van het probleem.


Ik ben langere tijd al op de goede weg ben, maar ben nog niet op het punt, waar ik zijn wil:


in jezelf vertrouwen hebben,
in jezelf blijven geloven en
durven loslaten en veranderen





Reacties

Kati zei…
Fijn geschreven en goed aangepakt! :)

Populaire berichten