De dag van de Aarde

Vandaag is het de dag van de Aarde. 


In het jaar, dat ik geboren werd, werd de dag van de Aarde voor het eerst gehouden op 21 maart. 45 dagen later zag ik (nou ja, dat besefte ik mij toen niet) voor het eerst de planeet, waar ik nu nog steeds op leef.




Toen ik opgroeide was er 



  1. geen internet of mobiele telefoon
  2. geen plasma- of LCD-tv-scherm
  3. geen Nintendo-gameboy, X-box 360 of Playstation 3
  4. geen enkele commerciële TV- en radiozenders
  5. geen groene elektriciteit of groen gas
  6. geen André Kuipers, die de Top 2000 van 2011 vanuit het ISS-ruimtestation opende met "Torn" van Natalie Imbruglia
  7. geen Facebook, Twitter, MSN, Youtube of Hyves
  8. geen reclamezendtijd op radio of TV op officiële feestdagen
  9. geen enkele supermarkt, die op Eerste Kerstdag open was
  10. geen enkele woonwinkel, die op Tweede Kerstdag open was
Nu, bijna 42 jaar later, besef ik mij heel goed, dat ik op een plek op aarde woon, waar deze 10 (willekeurige gekozen) dingen de normaalste zaak van de wereld zijn. Ik ben dan ook een bevoorrecht mens, die wél elke dag de beschikking heeft over eten, drinken, een auto, een fiets, een mobiele telefoon, een eigen huis, een bed, een televisie, een computer etc. beschik. 


Er zijn ook mensen op deze aarde, die daar niet over beschikken, maar op hun manier wel een steentje bijdragen aan het leefbaar houden van deze aarde. Dat doen ze door hun manier van leven en respect te hebben voor de aarde waarop ze dagelijks leven.


Wat ik in ieder geval altijd zal blijven doen, is milieubewust leven. Daarmee draag ik mijn steentje bij voor het leefbaar houden van deze planeet.


Als bewoners van deze planeet moeten wij ervoor zorgen, dat de generaties na ons ook nog steeds kunnen leven. Dit zijn wij aan onze volgende generaties gewoon verplicht. 


Dit kunnen wij doen als wij de dingen gebruiken, waardoor onze planeet leefbaar blijft. Het opnieuw gebruiken van energie of het minder gebruiken van fossiele brandstoffen levert al veel meer leefbaarheid op, dan toe nu het geval is. 


Alternatieve energiebronnen, zoals water, lucht en zon, zijn de energiebronnen, waarin geïnvesteerd moet worden. Allen dat beseffen de dames en heren politici nog steeds niet. 






De longen van onze aarde, zijnde de bomen en planten, worden in hoog tempo aangetast.


Als wij dat nu niet stoppen, dan hebben wij over een onbekend aantal jaren geen bewoners meer over en blijven alleen de dieren weer achter, die het natuurlijk evenwicht in orde zullen brengen.


Sta jij vandaag bij de dag van de Aarde erbij stil? Doe jij vandaag milieubewuster dan anders je doet?

Reacties

Kati zei…
volgens mij zie je nu nog geen woonwinkel op 2e Kerstdag, 2e Paasdag enz... ;-) Maar ik snap wat je bedoelt hoor.

Populaire berichten