Er is een verschil tussen het pad kènnen, en het pad bewandelen


Op jouw spirituele weg naar heelheid ontmoet je vele mensen die je inspireren, motiveren, maar de belangrijkste ontmoeting is die met jezelf.

Jezelf ontmoeten

Op jouw spirituele weg ontmoet je vele mensen die je inspireren, motiveren, maar de belangrijkste ontmoeting is die met jezelf.
De belangrijkste spiegel in mijn leven is mijn eigen spiegel, die ik mijzelf voor hou. De reden, waarom ik dat vrijwel dagelijks doe, is dat ik van mijn fouten, die ik maak, leren wil. Als ik constant dezelfde fouten maak, dan werkt dat op een gegeven moment tegen mij, terwijl ik van leren kan hoe dingen anders en beter kunnen.

Niet perfect

Ikzelf weet, dat ik van verre perfect ben en mijn nukkigheden heb, waardoor voor een ander soms lastig is hoe ze er op reageren moet.
Mijn levenspad is nu goed, maar het heeft lang geduurd voordat ik op het juiste levenspad stond. Voordat ik dat levenspad insloeg, was het een gebaand pad. D.w.z. ik liet een heleboel dingen aan anderen over of ik luisterde braaf naar degene, die dingen voor mij regelde of dingen aan mij uitlegde hoe ze gedaan moesten worden.
Ook maakte ik het overlijden van mijn vader al jonge leeftijd mee. Ik was 13 jaar oud toen mijn vader plotseling overleed. 
In 2007 veranderde dat gebaande pad in een pad, wat er voor mij niet was. Ik leerde toen mijn vrouw kennen, die uit een eerder huwelijk al twee kinderen had, waarvan het jongste kind een vorm van autisme en ADHD had.     Ik sloeg het pad in, waarop mijn leven in een paar maanden tijd veranderde van een alleenstaand leven naar een compleet gezinsleven.
Dat was in het begin wennen, dat je in huis nu ook rekening moest houden met de ander. Wat ik toen niet wist, maar nu wél, was dat ik een lichte vorm van autisme heb. De diagnose van PDD NOS is twee jaar geleden vastgesteld. Nadat deze diagnose vastgesteld was, vielen er een heleboel puzzelstukjes op zijn plaats hoe ik in situaties in mijn jeugd (zowel thuis als op school) reageerde. 

Aan mijzelf werken

Ik weet waar ik aan werken moet om op het pad te willen blijven waarop ik mij bevindt. Van de fouten, die ik op mijn levenspad gemaakt heb, heb ik ondertussen heel veel van geleerd door nu vrijwel dagelijks de spiegel voor mijzelf te houden.
Op jouw spirituele weg ontmoet je vele mensen die je inspireren, motiveren, maar de belangrijkste ontmoeting is die met jezelf. Mijn levenspad bevat ook die spirituele weg, omdat veel mensen mij inderdaad inspiratie en motivatie om op dat ingeslagen pad te blijven. Als je roept of zegt, dat de wereld verbeterd moet worden, dan moet je bij jezelf beginnen, omdat jij alleen degene bent, die veranderen kan of wil veranderen, waardoor ook de wereld verbeterd kan worden. 

Kritisch op jezelf zijn

Ikzelf ben kritisch op mijzelf, omdat ik zelf zoveel mogelijk rekening wil houden met de ander. Van nature ben ik een sociaal persoon, die voor iedereen klaar wil staan. Misschien ben ik in die vijf jaar egoïstischer geworden, omdat ik vaker voor mijzelf en mijn gezin gekozen heb. Dat is mij in een aantal gevallen niet in dank afgenomen, omdat ik volgens anderen altijd een familiemens was. Het was altijd dat ik naar anderen toe ging, maar andersom kwam men niet naar mijn huis toe. Oftewel, er was en er is altijd één-richtingsverkeer. 
Het moet wel van twee kanten komen. Op een gegeven moment ben ik klaar mee, hoe hard het ook voor de andere persoon ook is. Ik heb daarom al een aantal keren er voor gekozen om zelf geen contact met de persoon in kwestie op te nemen, omdat het toch geen zin heeft er energie en tijd in te steken. Het initiatief moet ik nemen om het contact weer te herstellen. Daar heb ik geen zin meer in. 

Reacties

Populaire berichten