Anne Frank




Vandaag, 12 juni 2012, is het 70 jaar geleden, dat Anne Frank op haar dertiende verjaardag een dagboek van haar ouders als verjaardagscadeau kreeg.


Dezelfde dag schreef ze nog in haar dagboek:

"Ik zal hoop ik aan jou alles kunnen toevertrouwen zoals
ik het nog aan niemand gekund heb en ik hoop dat
je een grote steun voor me zult zijn"

Vlak na haar verjaardag moet Anne Frank op 5 juli 1942 met haar ouders en haar zus onderduiken voor de Duitsers in een pand op de Prinsengracht in Amsterdam. In het pand zijn twee gedeelten: een kantoorgedeelte en een geheim gedeelte, dat verscholen is achter een boekenkast.



Alleen de onderduikers en de medewerkers van het bedrijf van Otto Frank (de vader van Anne) weten, dat er een geheime toegang was tot het "Achterhuis". Anne hield van schrijven en had ook het idee om na de oorlog haar dagboek uit te geven. "Stel je eens voor, hoe interessant het zou zijn als ik een roman van het achterhuis uit zou geven. Aan de titel alleen zouden de mensen denken, dat het een detectiveroman was", schreef ze.

Aan het uitgeven van het dagboek is ze zelf nooit toegekomen, omdat de familie Frank eind juli 1944 verraden werd. Tot op de dag van vandaag is niet bekend of ze door Nederlandse sympathisanten van het Duitsers of door het Duitse Leger ontdekt zijn.

Miep Gies, die voor Otto Franks' bedrijf werkte, ontdekt op de dag van het verraad, dat de Duitsers niet alles meegenomen hebben en stelt het dagboek van Anne Frank veilig.

Anne Frank wordt op transport naar Bergen-Belsen gezet en overlijdt in maart 1945.

het symbolische graf van Margot Frank en Anne Frank in Bergen-Belsen

Otto Frank overleeft als enige van de familie de oorlog en Miep Gies geeft hem het dagboek van Anne Frank, dat door Otto Frank na de Tweede Oorlog uitgegeven wordt.

Het dagboek van Anne Frank zal één van de meest gelezen boeken ter wereld worden.

Reacties

mooie blog met interessante verhalen , ben benieuwd wat je van mijn blog vind, hier in staat alle boeken en films die over de wo2 gaan en de holocaust. Ga zo door

Populaire berichten