Het weer

Iedereen klaagt tegenwoordig over het weer. Het is té nat, té droog, té warm, té koud, té ......, vul zelf maar in.






Waarom klagen we over het weer? Omdat we dan ergens over te klagen hebben, dat we ons ergens over druk moeten maken of zorgen moeten maken.


De jongste zoon van mijn vrouw verwoordde het laatst prachtig door tegen zijn moeder (die er al een blog over schreef) te zeggen: 


'Mam, kijk nou eens naar mij. Wat heeft het nou voor zin om je zorgen te maken? Ik ga zonder zorgen door het leven. Ik trek me nergens wat van aan. Ik haal goeie punten, ik denk misschien wel veel aan mezelf, maar ik maak me gewoon ook geen zorgen. Waarom zou je je zorgen maken? Wat heeft dat nou voor zin? Daar krijg je alleen maar stress van en dat is ook niet goed.'


Hij heeft helemaal gelijk. 


Ik betrap mijzelf er nog te vaak op of ik word er terecht op gewezen, dat ik mij niet zo druk moet maken over iets. Er wordt dan vaak tegen mij gezegd, dat ik eerst tot tien moet tellen of dingen anders zeggen kan, voordat ik mij er druk over moet maken of dat ik op een vervelende manier reageren kan. Sinds februari 2012 kan ik er al beter mee omgaan, omdat ik een cursus Mindfullness voor volwassenen met autisme in mijn woonplaats gevolgd heb. 


Annelies Spek voerde een baanbrekend
onderzoek  uit bij  volwassenen met autisme
en schreef een uitstekend boek over
Mindfullness bij  volwassenen  met  autisme

Alleen waar ik mij nog steeds over druk maak, is dat ik nog steeds in bepaalde patronen denk. Alleen die patronen zijn allang veranderd en ik heb door de manier van mijn leven dat tot vijf jaar niet gezien. Gelukkig heeft mijn vrouw sindsdien mij leren inzien, dat ikzelf ook een mening heb. Dat ik dan nu tegen een aantal zere benen van familie aanschop, dat ze dat niet van mij gewend zijn, daar moet ik eigenlijk geen boodschap aan hebben. Ik doe dat dus nog wel, maar ik ben wel inmiddels wel zover gekomen, dat (met hulp) ik vaak dingen nu beter zeggen kan of opschrijven kan.


Waar ik nu met professionele hulp aan het werken ben, is, dat ik geen ongeleid projectiel aan het worden ben, die alle kanten op schieten kan.


Ik haal in ieder geval elke dag positiviteit uit de website:



Reacties

Anoniem zei…
Hi Chris,

Het is sowieso al helemaal super dát je de beslissing hebt genomen om er iets mee te doen, om die training te volgen.

Keet heeft gelijk: jij staat niet op een niveau onder anderen, jij staat precies op hetzelfde level als zij. Jij bent jij en jij mag er wezen en uiteraard heb ook jij recht op een mening.

Wat je in al die jaren hebt opgebouwd kun je niet zo maar kwijt zijn in een paar maanden of een jaar of 5.

Maar probeer de patronen te herkennen: wanneer blokkeer je, wanneer "verval" je in je oorspronkelijke gedrag, wat zijn je prikkels waarom dit gebeurt.

Pas als je ze herkent, kun je ermee omgaan en proberen langzaam je eigen gedrag te veranderen, waardoor je je alleen maar sterker zult voelen en steeds zekerder zult worden.

Jij mag er ook zijn Chris! Sterkte en ik weet zeker: met zo'n kanjer achter je gaat dat zeker lukken!!!

Groetjes, Mootje
@Mootje, dank je wel voor je lieve reactie. De ene dag gaat dat herkennen van het veranderen van de patronen beter dan de andere dag. Maar ik weet wel, door er zelf in te geloven, komt dat zeker wel goed.
Anoniem zei…
Dát bedoel ik :-)

Mootje

Populaire berichten