Ik blijf vandaag trouw aan mijzelf en ga niet over mijn grenzen heen

Met enige regelmaat trek ik uit een Happinez-doosje een kaart waar een zin op staat.


Vandaag is dat de titel van dit blog.




Het is niet alleen vandaag, dat ik trouw aan mijzelf blijf en niet mijn grenzen over ga. 


Wat ik in ieder geval de afgelopen 5 jaar geleerd heb, is dat ik bij anderen niet meer de grenzen over moet gaan. Dat gaf een spanningsveld, dat gelukkig nu helemaal weg is. 


Mindfullness heeft mij dit jaar heel goed geholpen, omdat ik nu een stuk rustiger geworden ben en minder boos wordt als ik mij in een stressvolle situatie bevind. 


Mijn moeder is sinds 8 mei 2012 niet meer de oude, zoals ik haar ken. Dat leverde voor mij een spanningveld op t.o.v. de familie aan de kant van mijn moeder. Omdat er nog steeds éénrichtingsverkeer naar mijn familie is, heb ik besloten om weer terug te keren naar het punt, waarop ik bewust afstand van mijn familie (m.u.v. mijn zussen) genomen heb. Ik blijf op dat punt trouw aan mijzelf en ga niet meer de grens over. Als aan de andere kant van die grens familieleden vinden, dat ik weer met hen in contact moet komen, dan hebben ze het mis. Ik bepaal zelf mijn eigen grens, wat ik wel en niet wil. Tot 5 jaar geleden ging ik veel naar mijn familie toe, maar de familie kwam niet naar mij toe. 5 jaar geleden was daar het keerpunt in mijn leven, toen ik mijn vrouw leerde kennen.




Doordat mijn vrouw mij op een andere manier leerde omgaan met het contact hebben met de familie, kwam ik tot de conclusie, dat bijna altijd éénrichtingsverkeer van mij uit was. Ik bleek in een hokjesgeestcultuur te zitten.





Nu 5 jaar later dreigde ik door de ziekte van mijn moeder terug te vallen in de situatie, waarin ik 5 jaar geleden zat. Dankzij de inzet van mijn vrouw en professionele hulp ben ik niet verder teruggevallen, maar ben weer op het goede spoor terug.




Met het weer bewust inbouwen van meer rust, kiezen voor mijzelf en mijn gezin, geloof in mijzelf en genieten van het leven kom ik er wel.

Reacties

Populaire berichten