Niets moet, het mag....

Het inspiratiekaartje van vandaag luidt als volgt


Vandaag ga ik ervan uit dat
niets 'moet'. Ik doe dingen
omdat ik ze wil, kan of mag.



Samen met mijn vrouw probeer ik al meerdere jaren het woord 'moeten' uit ons dagelijks ritme te halen.

Er zijn maar een paar uitzonderingen, die dagelijks wel 'moeten': opstaan, aankleden, ontbijten, naar het werk reizen, werken, tussen de middag eten, werken, naar huis gaan, avondeten, kleren klaarleggen voor de volgende ochtend en naar bed gaan. Tussen het kleren klaar leggen en naar bed gaan moet ik niets. Als ik zin heb om televisie te kijken, dan doe ik dat. Als ik zin heb om geen televisie te kijken, maar om een boek te lezen of naar muziek te luisteren, dan doe ik dat.

Toen ik in 1996 van mijn woonplaats, waarin ik opgroeide, verhuisde naar de plaats, waar ik op 2 kilometer afstand van mijn toenmalige werkgever werkte, merk ik na verloop van tijd, dat ik overal naar toe moest. Op een gegeven moment had ik elke avond op de door de weekse dag of elk weekeinde wel iets, waar ik naar toe moest. Een kennis van paar huizen verderop hield op een gegeven moment een spiegel voor, dat als ik geen maatregelen zou treffen, dat ik mijzelf zowel geestelijk als lichamelijk tegen zou komen. 

Vanaf dat moment ben ik heel bewust gaan nadenken of ik op een avond weg moest of een weekeinde weg moest. Toen ik mijn vrouw 5 jaar geleden leerde kennen, zagen wij, toen ik nog niet naar haar woonplaats verhuisde, op een gegeven moment om 14 dagen in het weekeinde. Niet dat het moest, maar omdat wij elkaar wilden zien. Dat werd steeds regelmatiger, tot dat ik op een gegeven moment zelf de beslissing nam om naar de woonplaats van mijn vrouw te verhuizen. 

Nu vijf jaar later nemen wij ons dagelijks voor dat niets moet, maar mag. 

En als andere mensen daar een probleem mee hebben, dan is dat heel erg jammer voor hen.

Én dat bevalt ons steeds meer.....

Reacties

Populaire berichten