Vandaag ben ik niet kritisch op mijzelf, maar daarmee maak ik mezelf alleen maar klein

Kritisch op jezelf zijn is goed, omdat je jezelf daarmee zelf altijd verbeteren kan.


Daartegenover moeten er dagen in je leven zijn, dat je niet kritisch op jezelf hoeft te zijn. De reden daarvoor is gewoon dat je dan even je nergens druk over moet maken. De vakantie is zo'n periode: niets moet, het mag. 



Waar ik wél kritischer op geworden ben, is, dat ik er dagelijks op probeer te letten, is dat ik minder mijzelf druk moet maken over hoe het in huis reilt en zeilt. Dat heb ik in ieder geval geleerd bij de cursus Mindfullness voor volwassenen met autisme. Voorheen maakte ik mij druk op bijna alles wat er in huis gebeurde. Dat leidde vaak tot misverstanden, die later dan wel gelukkig uitgesproken werden. Sinds eind maart 2012 weet ik mijzelf daar niet meer zo druk om moet maken. 

Het heeft ook bij mij vaak te maken met vertrouwen in mijzelf hebben. Dat is al, sinds ik mijn vrouw in 2007 heb leren kennen, aanzienlijk verbeterd, maar het kan altijd beter. Waar ik aan werk, is, dat ik nog meer zelfvertrouwen krijg, zodat ik dit jaar en volgend jaar stappen durf te zetten, die ik tot 5 jaar geleden niet eens durfde te zetten. 



Met dat meer zelfvertrouwen in mijzelf, maar ook vertrouwen in mijn vrouw en kinderen, zal de band in ons gezin sterker worden. Ook zorgen mijn vrouw en ik ervoor, dat de balans, die er in ons gezin is, zal blijven bestaan door kritisch op onszelf te blijven en onszelf daarmee niet te kleineren.

Reacties

Kati zei…
Laat het 'je niet druk maken over hoe het reilt en zeilt in huis' niet omslaan in: O mijn vrouw doet het allemaal wel, dus ik hoef me er niet druk om te maken! Zo breed zijn haar schouders nu ook weer niet!
Chris zei…
Dat zal zeker niet gebeuren!

Populaire berichten