Dankbaar

Het inspiratiekaartje van de Happinez, die ik vandaag uit de stapel trok, bevatte de volgende tekst.

Waar kan ik vandaag dankbaar voor zijn?



Het beantwoorden van deze vraag neigt heel erg naar het geloof. Ik ben door mijn ouders met het Remonstrantse geloof opgevoed. Alleen ik doe met dat geloof niets meer, omdat ik niet meer naar deze kerk ga. 

Ik wil de vraag beantwoorden om de vraag op vandaag te reflecteren.

Waar kan ik vandaag dankbaar voor zijn? Dankbaar ben ik voor:

  1. mijn vrouw, die ik vijf jaar geleden heb leren kennen. Zij heeft mij door haar manier van leven leren inzien, dat ik ook anders en beter leven kan.
  2. het gezin, waarin ik alweer 5 jaar meeleef. Als gezin zijn we de afgelopen vijf jaar t.o.v. de buitenwereld sterker geworden, omdat we elkaar beter hebben leren kennen en elkaar steunen en helpen bij voor- en tegenspoed.
  3. niets moeten doen. Omdat ik al langere tijd de instelling heb, dat ik niets moet. Nou ja, niets moet. Om voor mijn gezin te zorgen moet ik van maandag tot en met vrijdag werken. Dat is het enige dat moet. De rest van de dingen die ik (dagelijks of wekelijks) moet doen is, omdat ik die dingen wil doen.
  4. de stappen, die ik de afgelopen maanden met professionele hulp heb durven te zetten om mijzelf verder te ontwikkelen. Daarmee geef ik mijzelf meer zelfvertrouwen en durf ook stappen te zetten, die ik vroeger nooit durfde te zetten.
  5. voor mijn moeder, die altijd voor mij en mijn jongere broer klaar gestaan heeft. Nu zij zelf door haar ziekte zelf bijna niets meer kan doen, ben ik er voor haar, zodat zij zoveel mogelijk nog van haar leven genieten kan.
  6. dat Nederlandse topsporters tijdens de Olympische Spelen in Londen er voor gezorgd hebben, dat hun sport weer op de Nederlandse sportkaart gezet werd. Het motto van de Olympische Spelen in Londen was: "Inspireer een generatie". Ik hoop dat de prestaties van de Nederlandse topsporters de Nederlandse kinderen weer aan het sporten zal brengen, omdat na deze Olympische Spelen een aantal Nederlandse topsporters met hun tak van sport zal gaan stoppen. Als wij onze kinderen stimuleren om te gaan sporten, komen de talenten altijd boven drijven. Alleen is buitengewoon jammer, dat het klimaat, waarin dit gebeurd, elke keer weer verstoord wordt door de manier waarop volwassenen de verantwoordelijkheden niet op zich te nemen. Als wij de randvoorwaarden rondom topsport verbeteren, komt dit ten goede van de prestaties van de topsporters in spe.
  7. hoe ik mijzelf nog meer kan gaan waarderen door de inspiratie, die ik o.a. krijg door het lezen over positiviteit in je leven. Als je negatief denkt, komt het negatieve denken als een boemerang terug. Datzelfde geldt ook voor de positieve boemerang. Ik wil in de rest van mijn leven door zelfreflectie zoveel mogelijk positief te denken. 
  8. voor de stilte in de natuur, als ik in de bossen loop, die rondom mijn woonplaats volop aanwezig zijn. 
  9. dat ik vanaf de eerste dag, dat ik weet, dat ik PDD-NOS, een lichte vorm van autisme, heb, geaccepteerd heb, dat ik dit heb. Ik ben dagelijks bezig om er zo goed mogelijk mee om te gaan.
  10. ik mijn gedachten en gevoelens zoveel mogelijk aan deze website toevertrouw door er over te schrijven, zodat ik in mijn hoofd rust en ruimte creëer.

Reacties

Kati zei…
Waarom neigt t beantwoorden van de vraag naar t geloof? Je kunt toch ook dankbaar zijn voor dingen zonder dat er geloof aan te pas komt? Gewoon omdat de dingen er zijn, zoals ze zijn. Hoeft niet, kan/mag wel.
Je kunt de vraag ook op basis van het geloof beantwoorden. Ik heb de vraag beantwoord zonder het geloof er bij te betrekken.
Antoinette zei…
Mooi beschreven. Redenen genoeg dus om dankbaar te zijn!

Populaire berichten