TV (herinneringen) van vroeger en nu

Gisterenmorgen was op de radio een interview met een wetenschapper, die uitgezocht had, waarom oude merknamen in een nieuw jasje gestoken worden en er nieuwe reclamespotjes voor uitgezonden worden.

Tijdens het interview werden diverse klassieke TV-reclames ten gehore gebracht.


Op 2 januari 1967 verscheen de eerste TV reclame op de Nederlandse zenders.  In de jaren erna werd steeds meer gebruik gemaakt van bekende Nederlandse acteurs, zoals Kees Brusse, Rijk de Gooyer, John Kraaijkamp sr., Maarten Spanjer, Martine Bijl, Willem Nijholt, André van Duin, Paul de Leeuw of Kees van Kooten en Wim de Bie.
TV reclames zoals "Schat, staat de Bokma koud", "Shell helpt", "Paturain da's pas fijn", "Gelukkig heb ik meer verstand van verzekeringen", "U moet de groeten van Hak hebben", "Melk de witte moter" en "Even Apeldoorn bellen" verhoogden de verkopen van de produkten aanzienlijk.


Rijk de Gooyer in de TV-reclame "Foutje bedankt"
Het gaat de fabrikant erom dat zijn merk het meest verkocht wordt en daarbij met zo min mogelijk geld uitgeeft aan reclames. De beste tijden om reclame op TV te maken is helemaal afhankelijk voor welke doelgroep je de reclamespot wilt uitzenden.

Ook worden oude TV series uit de mottenballen gehaald.

SBS 6 zond de afgelopen twee jaar lang al de complete serie "Het kleine huis op de Prairie" uit en is nu voor het derde keer begonnen met het uitzenden van de serie.


Net 5 komt vanaf 4 september 2012 met de vernieuwde serie "Dallas". De oude "Dallas"-serie werd tussen 1978 en 1991 uitgezonden, die op het hoogtepunt door 7 miljoen Nederlanders bekeken werd.




In Amerika, het land van de onbegrensde mogelijkheden, is de invloed van het geloof nog steeds groot. Dat bleek, toen de TV-serie "Good Christian Bitches" al na 10 afleveringen (1 seizoen) van de Amerikaanse TV-buis onder het mom van tegenvallende kijkcijfers gehaald werd. 



In werkelijkheid waren het met name de katholieke instellingen, die negatief waren over de serie, waardoor de TV-zender ABC de stekker er uit trok.

Reacties

A van de Aa zei…
Nostalgisch die oude reclames, en dan Loekie.....
En het nieuwe tv sezoen, ben benieuwd wat ze nu weer verzonnen hebben.
chess zei…
Ik denk dat de nieuwe serie van Dallas gaat tegenvallen, maar ga het toch kijken...is het niets dan kijk ik gewoon niet meer. Die reklame's van vroeger brengen herinneringen naar boven, net als "little house on the praire" Ow wat heb ik vaak met een dikke "strot" hoofdpijn gezeten om m'n tranen in te houden.En nog als ik af en toe kijk (komt 's middags op sbs6)krijg ik hetzelfde gevoel.
Mooi stukje geschreven, Christiaan.

Populaire berichten