Vandaag


Vandaag is het inspiratiekaartje, dat ik uit het Happinez-inspiratiedoosje trok, de zin: 

              Wat kan ik leren van de mensen die ik vandaag ontmoet?

Ik leer elke dag van mijn dingen, die ik zeg, maar ik leer ook dingen van anderen, die dingen tegen mij zeggen of aan mij schrijven. Dus ook vandaag.

Door mijn autisme kan ik soms dingen verkeerd zeggen of verkeerd begrijpen of niet verder kijken dan mijn neus lang is. Dat kan de ene keer goed uitpakken, maar kan ook compleet verkeerd uitpakken, waardoor de rapen op dat moment gaar zijn.

Wat ik in ieder geval vandaag van mijn vrouw weer geleerd heb, dat ik mij niet meer druk moet maken over het feit hoe mijn familie met mijn moeder omgaat. Dat moet de familie zelf weten. Ik ga mij met mijn familie op geen enkele manier meer bemoeien, behalve als mijn broer en ik samen voor mijn moeder beslissingen nemen, die voor mijn moeder het beste zijn. En hoe de familie daarover denkt, dat wil ik zelfs niet weten.


Wat ik ook inmiddels geleerd heb en dat dagelijks zoveel mogelijk toepas (dus vandaag ook), is dat ik in mijn gezin mij zo min mogelijk mij stoor aan het gedrag van de rest van het gezin. Dat geldt ook voor de dingen die plaats vinden, die ontkend worden, waarvan ik zeker weet, dat die wel plaats gevonden hebben.

Wat ik vandaag ook weer geleerd heb, is dat ik bewust tot nadenken gezet wordt door anderen, waardoor ik steviger in mijn schoenen kom te staan en ik beter voor mijzelf opkom. Dat heb ik in het verleden te weinig gedaan, waardoor ik onzeker en verlegen overkwam. Dat onzeker zijn wil ik niet meer.

Van vandaag wil ik van de mensen, die ik vandaag ontmoet, leren, zodat ik beter omga met mijn emoties en de manier waarop ik en hoe ik reageer naar mensen.



"Stilstaan is achteruitgang in kennis is een gevleugelde uitspraak." Dus als ik van jou als lezer tips, andere inzichten etc., krijg, leer ik daar ook weer van.

Ik ben benieuwd wat jouw antwoord is op de vraag 

                                    "Wat kan ik van de mensen leren die ik vandaag ontmoet?" 

Reacties

Kati zei…
Dingen die ontkent worden,zo zijn pubers nu eenmaal. Dat jij een 'brave' puber was in jouw jeugd, wil nog niet zeggen dat alle pubers zo zijn. Juist niet! Jij kunt daar niet goed mee omgaan dat pubers zo zijn. Je wordt feitelijk met je neus op de feiten gedrukt dat de meeste pubers zo zijn zoals de pubers waar je nu mee in 1 huis woont. Het is goed dat je dat leert beseffen denk ik. in plaats van te doen of dat abnormaal gedrag is.
A van de Aa zei…
Enkel dat wat je wilt leren.

Populaire berichten