Elke zeven jaar veranderen?

It has been said 

that we all change 

every seven years

or so. 

The truth is we only 

appear to have changed
when we look back 

on who we were

and who we are

today.
We are the same person 

we have just grown
into more of who we are.


Deze tekst staat op de Facebookpagina van Happinez In Your Life met deze foto erbij:


Vertaald komt het op het volgende neer: Er wordt gezegd dat we allemaal ongeveer om de zeven jaar veranderen. De waarheid is dat we alleen veranderd lijken te zijn als we terugkijken op wie we waren en wie we nu zijn. Wij zijn de dezelfde persoon tot waar we naar toe gegroeid zijn zoals we nu zijn.

Als ik voor mijzelf spreek, weet ik dat ik inderdaad t.o.v. zeven jaar geleden veranderd ben. D.w.z. ik ben op een positieve manier veranderd door niet meer in een klein hoekje als een verlegen man op de grond te zitten. Mijn vrouw heeft daar een belangrijk aandeel in gehad. Ook andere mensen, die ik op mijn levenspad tegen kwam, hebben mij daar bij geholpen, waaronder een outplacementcoach en een arbeidscoach. Deze 3 mensen hebben mij geholpen om meer vertrouwen in mijzelf en geloof in mijzelf te krijgen, waardoor ik zekerder in mijn schoenen kwam te staan. Ook kreeg ik dankzij hen meer doorzettingsvermogen, dat ik nieuwe dingen kon gaan doen zonder aan mijzelf te twijfelen, dat ik nieuwe dingen niet zou kunnen doen.


In deze zware economische tijd, waarin ik zelf blij ben dat ik een baan heb, besteed ik t.o.v. 7 jaar geleden veel meer tijd aan mijn loopbaan. De reden daarvoor is, dat ik in mijn loopbaan niet meer wil stilstaan en vooruit wil gaan in kennis en werkervaring. Door op tijd voor de loopbaanplanning te zorgen, zorg ik ervoor dat er in mijn gezin geen onrust ontstaat.

In meerdere blogs heb ik geschreven over mijn autisme. Ik weet sinds 2 1/2 jaar, dat ik een lichte vorm van PDD NOS, een vorm van autisme. Ook weet ik sinds een jaar, dat dat aan de kant van mijn moeder's familie. Ik wist 7 jaar geleden niet, dat ik al mijn hele leven PDD NOS heb. Sindsdien ik het weet, dat ik autisme heb, heb ik professionele hulp gezocht en gekregen om het een plek te geven. Alleen ik vind het jammer, dat mijn moeder's familie niet wil of durft te accepteren, dat er autisme in de familie aanwezig is. Het is een feit en ik heb vanaf het begin mij er bij neergelegd. 

Waar ik ongeveer een jaar ook mee begonnen ben, is het schrijven over mijzelf en wat mij in mijn leven bezighoudt. Één van de dingen, die mij bezighoudt, is het op een ander manier leven. Het Boeddhisme spreekt mij daarbij heel erg aan, omdat het een levensovertuiging is, dat mij vooral rust geeft. 


Ik verdiep mij al meerdere maanden al in het Boeddhisme, omdat spreuken en verhalen over het Boeddhisme mij raken en ik er door aan het denken gezet wordt hoe ik mijn leven anders en beter inrichten kan. Ik wil niet meer in een bepaald hokje geplaatst worden, waarmee anderen willen zeggen, dat ik iets niet kan. Ik maak ook bewust bepaalde keuzes in mijn leven, omdat ik geestelijk en lichamelijk rust wil. Als anderen dat niet willen accepteren, dan is dat hun probleem en niet mijn probleem. 

Een kennis van mijn vrouw zei ooit: je hebt God's zaken, andermans zaken en je eigen zaken. Het belangrijkste in je leven zijn je eigen zaken. 


Ik weet van mijzelf dat ik nieuwsgierig ben en mij in het verleden te vaak bemoeid heb met andermans zaken. Door vallen en weer opstaan ben ik er bewuster van geworden, dat ik mij vooral bezig moet houden met mijn eigen zaken en veel minder moet of mag bemoeien met andermans zaken.

Zal mijn leven over 7 jaar weer veranderd zijn? Ja, ik weet het zeker en ik denk zelfs dat mijn leven over 7 jaar weer op een positieve wijze veranderd zal zijn. Dit kan ik alleen bereiken door aan mijzelf te werken, in mijn vrouw en mijn gezin te geloven en op een positieve manier te blijven leven en eventuele tegenslagen overwonnen te hebben.

Reacties

A van de Aa zei…
Dat met die zaken is een goeie, die moet ik onthouden.
En wij zijn onze veranderingen.

Populaire berichten