Ik weet wie ik ben en wat ik wil

Diep in jezelf heb je het antwoord; 
je weet wie je bent en je weet wat je wilt. (Lao Tzu)



Ik ben alweer twee jaar werkzaam voor dezelfde werkgever. Sinds 2009 doe ik bewust aan loopbaanplanning. Ik heb ook sindsdien een heleboel dingen over mijzelf geleerd. 


Toen ik door de economische crisis werkloos werd, kon ik via het arbeidsbureau een sollicitatiecursus volgen. Het eerste wat de cursusleider tegen onze groep zei: als je 30% van deze cursus in de praktijk toepast, ben je t.o.v. de andere  sollicitant al uniek. 


Bij het afsluiten van de cursus bood de cursusleider zelf aan om met mij verder te gaan, omdat ik volgens hem mijn presentatietechnieken nog verder verbeteren kon. Toen ik aan de sollicitatiecursus begon, was ik iemand, die het liefste op de achtergrond aan het werk ben, maar door de manier van presenteren heb ik nog meer zelfvertrouwen gekregen om voor een groep te gaan staan en een presentatie te geven. De cursustechniek wordt door veel grote bedrijven dagelijks gebruikt. 


Als ik de uitspraak "Diep in jezelf heb je het antwoord; je weet wie je bent en je weet wat je wilt." op mijzelf toepas, weet ik door de afgelopen vijf jaar, wie ik ben en wat ik wil bereiken.




En ja, ik heb heel af en toe even een zetje of een duwtje in de juiste richting nodig om hetgeen ik wil doen, dat ik dat ook bereik. Daarbij word ik bewuster gemaakt van hetgeen ik dagelijks in mijn leven doe en bereiken wil.


Door mijn denkvermogen bewust uit een veilige omgeving te halen, prikkel je mij om stappen te zetten of dingen te doen, die ik 10 jaar geleden niet eens durfde te doen.





Weet jij wie je bent en wat jij wil? Ik ben benieuwd naar je antwoord.

Reacties

Kati H zei…
Ik denk dat je niet bent wat je doet/wat je werk is. Hoewel dat je natuurlijk wel vormt en een groot deel van je uit maakt. Er is zoveel meer dan werk alleen, Chris. En dat vergeet jij in je verhaal wel eens jammer genoeg. Wie je bent is niet wat voor werk je doet, maar wat voor mens je bent in zijn geheel.
A van de Aa zei…
Ik sluit me een beetje aan bij wat Kati schrijft.
Verwissel niet wat je bent, met wie je bent.
Wie je bent is meer dan wat je voor werk doet, of op het voetbalveld presteert.
Wie je bent is wat je voelt en denkt, zoals je spreuk zegt, diep in jezelf.

Als ik denk wat ik tien jaar geleden niet durfde ... wil ik soms nu al weten wat ik over tien jaar zal doen.
Antoinette zei…
Ik ben vooral moeder en echtgenote, daar ben ik reuze trots op. Wat ik wil, komt later, dan blijven nu nog even dromen, tot de kinderen me nminder nodig hebben, als die tijd ooit komt... :-)
Dank jullie allemaal voor jullie reacties.
Anoniem zei…
Toch heb ik een hekel aan nicks als Mama, Moedertje, Vrouwvan.Dat is namelijk een van je posities. Zo'n standpunt vraagt om eenzelfde reactie als Kati's resactie.

Sueann
Kati H zei…
daarin geef ik je weer helemaal gelijk Sueann. antoinette, wat als er geen later is? Heb je daar al eens over nagedacht? leven in t nu is zo belangrijk heb ik ondervonden.

Populaire berichten