Donorweek 2012


Vandaag is het vierde thema bij Tien dagen schrijven: 

Leven

Zoals elk jaar wordt er een Donorweek gehouden om Nederlanders te werven om donor te worden, zodat organen na de dood aan patiënten gegeven kunnen worden, die op een nieuwe nier, long of hart wachten.

Helaas is het in Nederland niet verplicht om als donor te worden. In landen als Denemarken en België staan alle inwoners standaard als donor geregistreerd, tenzij je bezwaar maakt, dat je als donor geregistreerd wil staan.

Sinds een buurvrouw, die tegenover mijn moeder woonde, overleden is aan de gevolgen van het missen van nieren, ben ik donor geworden en collecteer ik elk jaar voor de Nierstichting.


Er is gelukkig een stijgende lijn, dat er steeds meer mensen door het beschikbaar stellen van organen een vernieuwd leven krijgen. 

Een voorbeeld van iemand, die in 1997 dankzij een donornier, een vernieuwd leven kreeg, was Bart de Graaff. Bart de Graaff was een Bekende Nederlander, omdat hij oprichter was van Bart's News Network (BNN).


Alleen de donornier van Bart de Graaff werd in 1999 door zijn lichaam verstoten. Bart de Graaff stierf in 2002 op 35 jarige leeftijd.

Ik kan niet vaak genoeg benadrukken, hoe belangrijk het is om donor te zijn.


Dus als je nog geen donor bent, meld je dan aan:


Reacties

Aline zei…
Mijn tante heeft heel erg kantje boord gelegen doordat een gedoneerde nier niet werd geaccepteerd. Daarom ben ik er erg twijfelachtig over en blij dat het niet verplicht is.

Populaire berichten