Life is like a software that you need to update on a daily basis


De titel van dit blog werd gisteravond door Paul Coelho op Twitter gezet.

Het deed mij ook denken aan een TV-documentaire over Matthijs, waarin hij op een bijzondere manier uitlegt, hoe het leven van een autist er uitziet.

Als ik met andere mensen praat, weet ik dat ik in mijn hoofd ik op de normale manier wil reageren zoals men verwacht en vervolgens kan ik anders reageren dan ik wil. Dat vind ik voor degene, met wie ik praat, vervelend.


Wat ik ook met enige regelmaat deed en nog soms doe, was en is dingen met oogkleppen doen. D.w.z. ik deed en doe precies zoals dingen gevraagd werden en worden. Een voorbeeld is het doen van boodschappen. Als ik in de supermarkt was, ging ik maar voor één merk, terwijl naast het bewuste merk ook andere merken lagen. Nu kijk ik of het bewuste merk er ligt. Als het er niet ligt, pak ik het andere merk wat er naast ligt.


Ook heb ik de afgelopen vijf jaar geleerd heel veel andere oogkleppen af te doen, waardoor mijn horizon aanzienlijk verbreed is. Een uitspraak, die ik voor dit blog op internet tegen kwam, is de volgende uitspraak:

“Wie tijdens reizen veel wil leren moet zijn oogkleppen afzetten.”
-R. Baars, Universiteit Wageningen-


Mijn leven is een reis, waar ik tijdens het reizen ook fouten maak. Van mijn fouten wil ik graag leren. 

Waar ik ook een hekel aan heb, is dat er nog te vaak door professionele hulpverleners niet verder gekeken, dan hun neus lang is en alleen maar in hun straatje gedacht wordt, wat zij voor de patiënt (bijvoorbeeld mensen met autisme) denken dat goed is om te doen. Bij die conclusie weiger ik mij neer te leggen, omdat ik van mening ben, dat mensen met autisme niet in staat zijn om met hun beperking een normaal leven kunnen functioneren. Belangrijk is daarbij, dat ze daarin geloofd worden door hun omgeving, dat ze normaal kunnen functioneren en niet in een bepaald hokje geduwd worden.


Wat ik aan mijzelf wil verbeteren, is dat ik niet gelijk in de verdediging schiet als aan mij verteld wordt, dat ik iets of wat niet goed gedaan heb. Ik ben nl. nooit oud om te leren.

Reacties

Kati H zei…
Da's mooi, kan ik meteen met je laatste zin beginnen. Omdat ik je vrouw ben, neem je t van mij misschien wel aan. Hoop ik dan maar. Kan het tig keer tegen je zeggen, maar hak je zin eens in kleinere stukjes. Doe en deed, zie en zag, waarom? Het gaat irriteren als je dat in een heel blog lang leest. Zo praat je toch ook niet? Hoewel, jij wel.. als ik er over na denk... Niet meer doen dus. Alsjeblieft. :)

Populaire berichten