Aandacht


Richt je aandacht op wat je hebt in plaats van op wat je niet hebt.
-- auteur onbekend

Naast de dagelijkse mail van www.voorpositiviteit.nl krijg ik van een andere website ( http://www.spiritum.nl/wijsheden-spreuken ) ook dagelijks een mail met een spreuk erin.

De wijsheid van een onbekende auteur is de subtitel van dit blog.


Wat ik dagelijks doe, is focussen. Dat betekent dat ik dagelijks voor mijzelf een soort kader maak:

Dat kader bestaat bij mij uit een dagelijks schema of hetgeen ik op een (boodschappen)lijstje of op de weekplanner schrijf. Daarmee creëer ik voor mijzelf de juiste aandacht op het juiste moment.

Natuurlijk komen er dagelijks onverwachte dingen op mijn pad. 


Als dat gebeurd, dan maak ik voor mijzelf een nieuw kader, waarna ik er weer mee aan de slag ga en uiteindelijk kom ik weer in het kader, dat ik aan het begin van de dag gemaakt heb. Het maken van een nieuw kader is voor mij heel soms lastig, omdat ik het overzicht op dat moment niet heb. Gelukkig heb ik dan mensen om mij heen, die mij dan helpen om het kader opnieuw te maken.

"Oefening baart kunst", zei mijn schoonzus onlangs tegen mij. 

Waar ik aan werk, is dat ik mijn aandacht richt op hetgeen ik heb, wat in mijn omgeving aanwezig is. Ik maak mij nu nog steeds te vaak druk op hetgeen ik mee maak of zie. Dat moet ik niet doen, omdat het dan verkeerd over komt. 



Ik bedoel het dan vaak goed, maar het wordt als "zich er mee bemoeien" gezien. De oorzaak is dan vaak dat ik mijn emotie niet goed onder controle heb. Ook aan het beter onder controle hebben van mijn emotie werk ik, omdat ik dat zelf wil. Het is niet een kwestie van moeten, maar het een kwestie van doen of willen.

Door het (ook aan mijzelf) stellen van vragen en het antwoord erbij gaan zoeken, kan ik de aandacht anders en beter over de dag verdelen, zodat ik met een tevreden gevoel 's-avonds in slaap val.

Mocht je nog tips hebben, geef ze gerust door, omdat ik er ook van leren kan.

Reacties

Populaire berichten