Dankbaarheid

Vandaag zette Mark Verhees door zijn dagelijkse blog mij aan het denken over  onder andere dankbaarheid.


Sinds ik de cursus Mindfullness voor Volwassenen met autisme gevolgd en dit jaar meer bezig ben om mijzelf beter te leren kennen, weet ik, dat ik dankbaar ben voor elke dag, dat ik leef. Het klinkt heel erg gelovig wat ik schrijf, maar zo bedoel ik het niet.

Ik beschouw dankbaarheid als positieve energie. Energie waaruit ik weer nieuwe positieve energie haal. 

Een mooi voorbeeld is de dankbaarheid, die ik uitspreek naar de afdeling van het revalidatiecentrum, waar mijn zieke moeder opgenomen is. Zij zetten zich dag en nacht in om onder andere voor mijn moeder te zorgen. 


Als ik slapen ga, zeg ik altijd "Dank je wel" tegen de dag, die aan het aflopen is. Bij het opstaan zeg ik altijd in mijn gedachten "Dank je wel" tegen de dag die komen gaat. Als je vaak "Dank je wel" tegen iemand of tegen jezelf zegt, dan komt dat positief over.

Dit jaar heb ik gemerkt, dat ik stappen aan het zetten ben, waarvan ik vijf jaar geleden niet eens aan dacht. Dat komt door mijn vrouw en mijn gezin, een werkomgeving waar ik mij in prettig in voel en de hulp, die ik het afgelopen jaar daarbij gekregen heb om die stappen te durven zetten.



Net zoals Mark Verhees ben ik met name dit jaar gaan nadenken en ontdekken. 

Ontdekken, dat ik veel meer kan, dan dat ik dacht. Alleen soms steekt de onzekerheid nog de kop op, maar dan weet ik dat ik door mijn dankbaarheid en degenen (die in mij blijven geloven) die onzekerheid aan durf te pakken. 

Ik ben (soms te) kritisch naar mijzelf en naar anderen. 

Dat is één van de dingen, die ik in 2013 aan pakken wil, zodat ik ook op dat gebied elke dag "Dank je wel" zeggen kan en met een tevreden gevoel terug kijken kan op hetgeen ik die dag gedaan heb.

Reacties

Anoniem zei…
Mooi Christiaan !!
Aline zei…
Ik heb je genomineerd voor een Liebster blog Award. Kijk even op mijn blog!

Populaire berichten