Muziek

"Mensen kun je vergelijken met muzieknoten. Als ze eenmaal op elkaar zijn afgestemd, vormen ze een prachtig orkest." (auteur onbekend)




Mensen bestaan uit twee soorten mensen. Je bent extravert of introvert.



Wikipedia omschrijft het als volgt:

"Bij een extraverte instelling is de energie naar buiten gericht, op mensen, activiteiten en dingen. Extraverte mensen zijn energiek, enthousiast, actie-gericht, spraakzaam en assertief. Zij vinden het fijner om met andere mensen samen te zijn dan om alleen te zijn.
Bij een introverte instelling is de energie naar binnen gericht, op de eigen gedachten en gevoelens. Introverte mensen zijn rustige types, weloverwogen, beschouwelijk en voelen zich in onbekend gezelschap niet gauw thuis. Zij zijn liever alleen dan in een groep."

Als ik naar mijzelf kijk, ben ik heel duidelijk introvert, omdat ik een rustig persoon ben. Bovendien hou ik mij in een groep op de achtergrond. Geef mij maar liever een goed boek in een rustige omgeving in plaats van dat ik totaal uit mijn dak ga.




Als ik al uitga, dan doe ik dat in een groep mensen, die ik al ken en dan nog hou ik mijzelf bewust op de achtergrond. Dat kan heel egoïstisch overkomen bij andere mensen, dat ik alleen rekening met mijzelf hou, maar in zulke gevallen hou ik altijd rekening met de groep. Ik pas mijn gedrag en houding aan de groep aan.

En welk type ben jij?

Reacties

Aline zei…
Kan ik allebei zijn? Waar ik ben, bij wie dat is wel een verschil. Ik kan een echte gangmaker zijn, maar soms ook gewoon stil luisteren naar anderen. Vroeger was ik echt introvert, een grijs muisje. Maar door de kinderen, voor wie ik op moet komen en moet vechten voor juiste hulp, ben ik wel assertief geworden!

Populaire berichten