Rijkdom van het leven

Hoe kunnen wij de rijkdom van het leven zien als wij er buiten adem 








doorheen rennen?
-- D. Gunston

Hetgeen, waarover ik vandaag schrijven wil, gaat over geestelijke rijkdom.

Toen ik voor het eerst in Nieuw Zeeland aankwam, merkte ik al direct een hele andere mentaliteit van de inwoners. De inwoners van Nieuw Zeeland hebben een instelling "Als het vandaag niet kan, dan doen we het morgen" als iets gedaan moet worden.

Toen ik vijf jaar geleden van mijn oude woonplaats naar de woonplaats van mijn vrouw verhuisde, merkte ik al een verschil in houding tussen de inwoners van de twee provincies. Er ging een wereld voor mij open. Bij de eerste boswandeling in mijn nieuwe woonplaats werd ik gewoon begroet door tegemoetkomende wandelaars, terwijl in mijn oude woonplaats het begroeten helemaal niet gedaan werd.

Het is maar hoe jij tegen je leven aankijkt. Je kunt qua geld arm zijn, maar geestelijk rijk zijn.

                                     

Ik ben al heel lang afgestapt van het werkwoord moeten. Behalve slapen, eten, drinken en werken moet er niets in het leven. Zoals vandaag, na het boodschappen doen, had ik ongeveer een half uur tijd over. Ik had in dat half uur de was kunnen ophangen en de was uit de wasmand kunnen strijken. Ik heb gewoon op de bank gezeten en een half uur van de stilte in huis genoten. Ik voelde mij tot rust komen. Ik hoefde even niets te doen. 

Mijn leven is soms een emotionele achtbaan. 


Gelukkig weet ik steeds vaker de rust te vinden, die ik nodig heb om in balans te blijven. De ene keer gaat het vinden van de rust beter dan de andere keer.

Vanmiddag maakte ik mij enorm druk over iets, wat voor mij misschien belangrijk kan gaan worden. Gelukkig bracht mijn vrouw met een paar simpele gekke oefeningen weer de rust terug, die ik nodig heb. Het zijn dan even de gekke vijf minuten, maar daarmee word ik zichtbaar rustiger en komt de lach ook weer op mijn gezicht.



Mijn schoonzus zei onlangs tegen mij: "Het is en blijft een kunst!! Maar oefenen helpt! Practice makes perfect!"

Reacties

Populaire berichten