Sinterklaas weer in Nederland

Elk jaar is het de derde zaterdag van november zover?  :

Sinterklaas en Zwarte Piet zijn weer in Nederland. Dus zit ik samen met mijn vrouw aan de buis gekluisterd.

Als kleine jongen zat ik op de schouders van mijn vader al te kijken naar de intocht van Sinterklaas in het dorp waarin ik opgroeide. Er schijnt nog ergens in een foto-album van mijn moeder daar een foto in te zitten.



Ook kan ik mij herinneren, dat ik, toen ik nog in het dorp woonde waar ik woonde, op 5 december 's-avonds met mijn moeder over straat liep en Sinterklaas tegenkwam. In een straat verder op kwam ik weer Sinterklaas tegen. "Dat kan toch niet, mamma?" vroeg ik. Mijn moeder antwoordde, dat die Sinterklaas een hulp-Sinterklaas was en niet de echte Sinterklaas kon zijn.


Ik geloofde als 4 jarige jongen dat direct. 

Vandaag kwam de titel "Waanzinnig creatief" van Mark Verhees's dagelijkse blog voorbij. Dat zette mij, terwijl ik naar de aankomst van Sinterklaas in Roermond op televisie keek, aan het denken. Omdat ik het laatste half jaar veel buiten mijn 'veilige' denkomgeving bewust anders aan het denken gezet wordt, is het misschien wel een idee om volgend jaar om bijvoorbeeld in de huid te kruipen van Zwarte Piet.


Waarom ook niet? Die paar keer per jaar, dat je daarvoor volledig geschminkt wordt, dat heb ik er wel misschien ook voor over. Ik las laatst ergens, dat iemand 34 jaar lang elk jaar in de huid van Zwarte Piet kroop. Je geeft in zo'n periode aan een heleboel kinderen een aantal uren heel veel plezier. Ze staan al vaak een paar uur te wachten voordat Sinterklaas en Zwarte Piet aankomen.

Dus volgend jaar? Ik ga er eens over nadenken en het zal de toekomst leren.....

Reacties

Aline zei…
Zwarte Christiaan :-)
Mijn broers zijn al een paar jaren samen Sint en Piet. Ze vinden het geweldig! Zeker overdenken waard!

Populaire berichten