Stilte




Stilte is één van de mooiste dingen in mijn leven, dat ik in mijn leven mee maak.

Als niemand in huis is, geniet ik van het lichte getik van de klok. 1 x per kwartier slaat de klok respectievelijk 1, 2 of 3 x en op het hele uur het aantal uren. Omdat de klok een aantal jaren stil gestaan heeft en niet opgedraaid is, is de klok van slag.

Als ik 's-morgens vroeg op weg naar mijn werk ga, geniet ik van de stilte op straat. Af en toe passeert er een krantenbezorger of een vrachtauto, die verse groente en fruit bij de groenteman aflevert.



Als de wind in het najaar of de winter uit het noorden of noord-oosten komt, hoor ik 's-morgens vroeg in het weekeinde heel in de verte de zware dieselmotoren van de schepen op de grote rivier, die goederen van A naar B brengen.


Als ik een aantal kilometers verderop ben, dan ben ik in een natuurgebied, waar je zelfs de snelweg niet hoort en ik geniet dan van de stilte. Alleen de roofvogels, die hoog in de lucht cirkelen en de vogels in het bos zelf, zijn de enige dieren, die ik hoor.


In de mooiste twee jaargetijden van het jaar, de herfst en de winter, geniet ik van de vallende bladeren in het bos en het wandelen in de sneeuw als er nog niemand over heen gelopen heeft.


Ik sluit dit blog af met een boeddhistische uitspraak:

Spreek niet, tenzij wat je te zeggen hebt beter is dan de stilte.

Reacties

Greet zei…
Heerlijk, die stilte. Maar o zo zeldzaam!

Populaire berichten