Verliezen

Elegant verliezen kan een enorme winst zijn. (auteur onbekend)


Ik ga het vandaag niet hebben over de economische crisis, maar over tegenslagen in ons leven.

Iedereen heeft één of meer tegenslagen in zijn of haar leven gehad. 

De belangrijkste les, die ik de afgelopen vijf jaar geleerd heb, is dat ik zware tegenslagen in mijn leven een betere plek heb kunnen geven. Verliezen van dierbare personen in mijn leven was zwaar, maar ik heb het een plek kunnen geven. Ik geef toe, dat dat niet altijd gemakkelijk geweest is, maar ik ben er wel geestelijk sterker door geworden.

Er zijn dagen bij, dat ik het er even moeilijk mee heb, maar ik kan er nu beter mee omgaan. Je kunt er allerlei oorzaken voor gaan aanwijzen over het waarom, die in het verleden liggen. Dat doe ik niet, omdat ik in het hier en nu leef en ook naar de toekomst kijk.

Wat heeft het voor zin om bij de pakken neer te gaan zitten? 


Als ik een tegenslag heb, dan heb ik er de ene keer meer tijd voor nodig om het te verwerken, maar de andere keer sla ik met geestelijk denken direct terug door het direct te verwerken. Wat ik in ieder geval nooit doe is, bij de pakken neer gaan zitten. Zo zit ik niet in elkaar. Ik beschouw bijvoorbeeld negatieve kritiek altijd als opbouwende positieve kritiek, waaraan ik wat heb.

En wat ik nu ook steeds doe, is gewoon "Sorry, ik .............." zeggen, als ik iets verkeerd gezegd of verkeerd gedaan heb. Daarmee laat je zien, dat je openstaat voor kritiek en dat je met kritiek om kan gaan.



Ik wil daarom ook met twee spreuken afsluiten, die ik op www.voorpositiviteit.nl vond:


~ Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
~ Als je kwetsbaar bent, zien mensen ook je kracht. Als je louter kracht uitstraalt, bouw je een muur om je heen…

Reacties

Aline zei…
Helemaal waar, vooral die laatste gezegde vind ik erg mooi!

Populaire berichten