Vertrouwen winnen

Vertrouwen winnen was vandaag de titel op de website van Mark Verhees.


Als je met sporten begint en je wordt als talent ontdekt, moet je op enig moment op je zelf durven te vertrouwen, dat je je tegenstander kan verslaan. 

Op enig moment bereik je daarmee de wereldtop en kun je zelfs Olympisch goud winnen, zoals Nico Rienks, die op bovenstaande foto in de wedstrijdboot zit.

Als ik naar mijzelf kijk, weet ik dat ik ook op mijzelf moet kunnen vertrouwen, als ik met dingen of met mijn werk bezig ben. Ik heb in het verleden te vaak het stempel opgedrukt gekregen dat ik dingen niet kon. Daarmee liep mijn zelfvertrouwen een behoorlijke deuk op. Gelukkig is daar 5 jaar geleden verandering in gekomen, toen ik mijn vrouw en daarmee ook mijn schoonfamilie leerde kennen. 


Ik ben de afgelopen vijf jaar stukje bij beetje mijn onzekerheid en het niet op mijzelf durven vertrouwen aan het overwinnen. Als ergens iets op de horizonlijn voor mij als eng gezien wordt, gaan mijn alarmbellen rinkelen, ik zet de handrem erop etc.. 

Ik weet dat ik dat niet moet doen. Als ik dat enge iets op de horizonlijn uiteindelijk tegen kom, ben ik inmiddels zo ver, dat ik het wel durf te doen. Af en toe heb ik daarvoor even een duwtje in de goede richting nodig, maar dan weet ik dat het goed komt. 


Ook leer ik nog steeds van mensen in mijn omgeving, dat ik door een andere manier van vragen stellen, ikzelf ook op hetgeen vertrouwen kan, waar ik op dat moment mee bezig ben. 

Ik ben van nature iemand die de kat uit de boom kijkt. Ik zie op een gegeven moment voldoende vertrouwen of ik overwin mijn eigen verlegenheid of onzekerheid door de dingen wel te doen of te laten.

Mark Verhees sloot zijn blog af met de woorden:

"Ontvang wat er verteld wordt en ontdek de open ruimte. Zo vaak mogelijk. Dat geeft vertrouwen."

Reacties

Populaire berichten