Vraag en antwoord

Sommige vragen zijn zo goed 
dat het jammer zou zijn
ze met een antwoord te verknoeien. 
Harry Mulish



Ik ga het niet over de uitspraak van Harry Mulish hebben, maar over de titel.

Mijn vrouw kwam onlangs met de oplossing van deze titel.

De reden hiervoor was, dat ik uit mijn slof geschoten was met een opmerking. Het doet er niet toe voor wie die opmerking en wanneer dit heeft plaatsgevonden. Het gaat erom dat ik al op dezelfde avond "sorry" gezet heb.

De kous is daarmee nog niet af, omdat ik bij mijzelf in de komende weken de vraag wil stellen: Waarom ben ik uit mijn slof geschoten? 

Met de vraag stellen begin ik vandaag aan mijzelf, omdat ik er zelf achter wil komen, waarom ik zo reageerde.



Het gaat er mij om, dat ik niet meer direct wil gaan reageren op hetgeen in mijn omgeving plaats vindt. Dat geeft mijzelf meer rust en mijn omgeving heeft er minder last van. Het wordt dan een win-win situatie.

Op de website van Mark Verhees stond vandaag het gedicht "Als ik aan je vraag":


Als ik je vraag hoe het met je gaat
wil ik zien waar je voor staat
mijn praten is wat dan stopt
ik wil inzien wat voor jou echt klopt
Als ik je vraag hoe het met je gaat
wil ik begrijpen wat voor jou bestaat
ervaren waar jouw gedachten heen gaan
om deze in alle vrijheid zelf op te slaan
Als ik je vraag hoe het met je gaat
wil ik juist ervaren wat je echt toelaat
ik ben niet zozeer geïnteresseerd in klonen
ik hoop juist dat jij echt jezelf durft te tonen
Als ik je vraag hoe het met je gaat
wil ik echt voelen waarover je praat
de pure emoties die ons dan prachtig verbinden
zo uniek als we ieder zijn en toch eensgezinden.
Mark legt met dit gedicht bij mij precies de vinger op de zere plek: emotie
De komende dagen ga ik mij verder verdiepen in het antwoord van de vraag,

Reacties

Monique Broers zei…
DAs mooi gezegd Chris!

Hoeveel mensen vragen niet hoe het met je gaat,om dan vervolgens een heel verhaal op te hangen over hun eigen problemen? Had ik vorige week nog, hoe is t met je,vroeg iemand via Whatapp, om vervolgens te vertellen wat voor problemen ze had. Zucht, had gelijk geen zin meer om te reageren.
Luisteren naar wat iemand echt te zeggen heeft,zonder een oordeel,of zonder een "oh,ja dat had ik toen en toen ook"! Het is en blijft een kunst!! Maar oefenen helpt! Practice makes perfect!
Liefs, Monique

Populaire berichten