Zelf kiezen


Toen ik vanmorgen in de trein het dagelijkse blog van Mark Verhees las over zelf kiezen, wist ik nog niet hoe groot de invloed van de zijn titel "Zelf Kiezen" vandaag in Nederland de hele media beïnvloedde.

Het begon allemaal met een twitterbericht over Tim Ribberink:


R.I.P. Tim. Wat jammer dat je geen andere uitweg hebt gevonden. RT please om onze kids te helpen niet te pesten.

Het bericht werd massaal opnieuw door (tot nu toe) 8.236 mensen op Twitter gezet. Het leidde tot massale media-aandacht op radio en TV, waardoor de ouders van Tim morgen een bijeenkomst voor de pers zullen houden, waarom zij er voor gekozen hebben om deze rouwadvertentie te plaatsen.

Toen ik de foto zag en de tekst las, liepen de rillingen over mijn rug en mijn eerste gedachte was dan ook de vraag: "Hoe heeft het zo ver kunnen komen, Tim?" 

Onderweg in de trein naar huis was het ook het meest besproken onderwerp. Ik besloot halverwege om er vandaag over te schrijven.

De titel van Mark Verhees's blog "Zelf Kiezen" heeft een hele andere bedoeling dan waar voor Tim Ribberink zelf gekozen voor heeft. 


Het belangrijkste van het doel van het bovenstaande Twitterbericht is dan ook er voor te zorgen, dat degenen, die gepest worden, altijd geholpen moeten worden met hoe zij zich beter kunnen verweren tegen pesters. Aan de pesters, de treiteraars (het is maar hoe je ze noemt) moet duidelijk gemaakt worden wat voor invloed pesten op het leven van iemand heeft. 

Het is een samenloop van factoren, die  het dan tot zo ver komt als iemand door het pesten er voor kiest om zelfmoord te plegen. Vaak zeggen achteraf mensen vaak, dat ze wel wisten, dat iemand gepest werd, maar niet durfden in te grijpen of dit te melden bij de juiste instanties. 

Daartegenover komen dan ook de verhalen naar buiten (als iemand zelfmoord pleegt) dat het bij de instanties vaak helemaal niet bekend is, dat iemand gepest werd. Dat bleek vandaag ook weer, toen bleek, dat de school, waar Tim Ribberink op zat, niet wist, dat Tim gepest werd.

Onderstaand gedicht vond ik op Internet:



Rust zacht, Tim.

Reacties

Populaire berichten