Leef simpel, denk anders en voel anders

Vandaag stond er een voor mij en vele andere confronterende uitspraak op Internet:

" The best years of your life are the ones in which you decide your problems are your own. You do not blame them on your mother, the ecology, or the president. You realize that you control your own destiny. "



Het komt er op neer, dat je je eigen problemen niet op een ander afschuiven mag. Door dat te doen heb je je eigen doel onder controle.

Het is voor mijzelf een uitspraak, waarmee ik vanaf nu dagelijks wat mee ga doen, omdat ik mijn ergenissen, frustraties etc niet meer op een ander afschuiven wil. De bovenstaande Engelse uitspraak is afkomstig van Albert Ellis, die ook de grondlegger is van de Rationele Emotieve Therapie (RET).







Wikipedia zegt over Rationele Emotieve Therapie:

"Bij de theorie van RET wordt gebruikgemaakt van de letters ABC. A staat voor aanleiding (oorzaak); B staat voor de bril waardoor je kijkt (overtuiging); C staat voor consequentie (het gevolg) (Engels: Activating event; Belief; Consequence). De kern van de RET komt erop neer dat niet A de oorzaak is van C, maar B. In het Nederlands: het zijn niet de gebeurtenissen (A) in je leven die bepalen hoe je je voelt (C) maar de manier waarop je tegen die gebeurtenissen aankijkt (of: de manier waarop je jezelf van het belang van die gebeurtenissen overtuigt) (B).



Door oefening kunnen de overtuigingen (B) worden veranderd, kun je een andere bril beginnen opzetten. Dit kan op zo'n manier dat ze beter (realistischer, van minder tot niet irrationeel) bij de situatie (A) aansluiten. Een gevolg is dat het gevoel (C) dat hierbij hoort beter aansluit, positiever is: gevoelens van ontreddering, angst, woede, schaamte, minderwaardigheid e.a. worden minder frequent en kunnen vaker vermeden worden."


Met deze therapie kun je er voor zorgen dat je anders denkt en daardoor anders voelt. Als ik dus anders ga denken over waarom ik heel soms fel reageren kan in mijn leefomgeving, dan kan ik mijn beter voelen dan in de situatie dat ik op de verkeerde manier reageer. Dan is dat probleem opgelost.





Het is voor mij een doel om mijzelf te dagelijks trainen, dat ik vooral anders en beter (na)denk in (stressvolle) situaties, zodat ik mijn gestelde doel halen kan: niet in de stress schieten in stressvolle situaties.

Reacties

Antoinette zei…
Hier kan ik ook veel van leren. Dank je wel!
Ayorey zei…
Woah... dit heb ik vorige week nog van mijn psycholoog geleerd! Dat is toevallig!

Populaire berichten