Mijn energie

Houd niet vast aan woede, angst of pijn. Ze stelen je energie en houden je weg van liefde. 

Bovenstaand Twitterbericht kwam ik vandaag tegen bij het account van Mark Verhees.


 Het pad van woede, angst en pijn wil ik niet meer opgaan, omdat het mij inderdaad energie kost. Kostbare energie, die ik beter gebruiken kan voor bijvoorbeeld het zoeken naar een nieuwe baan.


Andere energie ga ik ook gebruiken om de komende maanden nog beter naar mijzelf te gaan kijken, welke dingen ik bij mijzelf verbeteren kan of anders of juist niet moet gaan doen. In het Brabants Dagblad van vandaag stond een artikel over mensen, die door hun werkloosheid er achter komen, dat ze heel iets anders willen gaan doen dan waarvoor ze opgeleid zijn of jarenlang hetzelfde werk gedaan hebben. Al langere tijd ben ik bezig om voor mijzelf helder te krijgen wat ik nu echt wil en waarin ik goed in ben.

Als ik aan iets begin, wil ik er voor de volle 100% achter staan. Als dat niet geval is en ik begin er toch aan, weet ik dat ik na verloop van tijd er vanzelf achter kom, dat ik een verkeerde keuze gemaakt heb. 


Ik weet, dat ik soms eigenwijs kan zijn om toe te geven, dat bij verkeerde keuzes ik fout zat, maar van fouten leer ik. Ik beschouw negatieve kritiek als opbouwende kritiek. 


Toen bij mij autisme vastgesteld werd, wilde ik eigenlijk weten, aan welke kant autisme in de familie voorkwam. Inmiddels weet ik dat het aan de kant van mijn moeder's familie voor komt. Wat ik ieder geval er van geleerd heb, is niet terug te blikken, maar vooruit kijken naar de rest van mijn leven. Ik kan beter de energie steken in hoe ik het beste met mijn autisme om ga. 

Voor wat betreft mijn werk weet ik nog niet welke richting het op zal gaan, maar één ding weet ik wel en dat alles goed zal komen. Het kwam de vorige keer ook goed, dan zal het nu ook zo zijn.


Mijn vrouw verwoordde het vandaag zo in een uitspraak van Alfred Lord Tennyson:


Reacties

Aline zei…
Wijze uitspraken: die eerste en laatste. En laat je idd niet gek maken door de diagnose, maar volgens mij komt dat wel goed.

Populaire berichten