Wat verwacht je van mij?


Op deze Tweede Kerstdag in 2012 kwam ik op Facebook bovenstaande tekst tegen.

Vertaald komt het op neer, dat een verwachting van anderen misschien vaak pijn zou kunnen doen, maar dat door je eigen verwachting je jezelf altijd inspireert.

Ik heb het afgelopen jaar een aantal cursussen van mijn werk gehad, waarin altijd de vraag "Wat verwacht je zelf van deze cursus te leren?" als eerste vraag van de cursusleider aan de cursisten was. 

Verwachting betekent volgens de Dikke Van Dale: "het verwachten; hoop: aan de verwachting voldoen aan wat men verwacht had". 


Ik leg mijn eigen verwachting altijd heel erg hoog. Soms leg ik de lat der verwachting voor mijzelf te hoog zonder dat ik het in de gaten heb en pas achteraf trek ik of iemand anders de conclusie dat ik de lat te hoog gelegd heb. Heet dat niet neigen naar perfectie? Misschien wel, misschien niet. Ik weet het niet. In 2013 wil ik in ieder geval minder naar perfectie neigen als doel stellen, omdat ik met mijn autisme heel duidelijk grenzen en prioriteiten wil aangeven. Én dat is juist iets waaraan ik in het komende jaar aan ga werken.






En als het betekent, dat ik geen contact met de familie van mijn moeder wil hebben, dat het een bewuste keuze was, is en wordt, dan is dat zo. En als de familie dan nog steeds verwacht, dat ik in hun ogen een familiemens ben, dan is de familie op het verkeerde adres. Ik heb daarover in het verleden meerdere keren al over geschreven, waarom ik daarvoor gekozen heb.

Waar ik ook van leren wil, is altijd de vraag: "Wat verwacht je van mij?" Iedereen heeft namelijk altijd van een ander een bepaalde verwachting. Niet alleen op het werk, wat iemand doet, maar ook in iedereen's privé-leven (zowel thuis, bij vrienden of op sportgebied of welk ander gebied dan ook). 

Dus stel ik aan mijn lezers dezelfde vraag nog een keer: 

"Wat verwacht je van mij?"

Tot slot sluit ik af met een uitspraak van Dennis Waitly:


Je eigen houding is ofwel het slot op de deur 
of de sleutel naar de deur van succes.

Reacties

Antoinette zei…
Succes met het nemen van prioriteiten. Ik vind het altijd lastig om me er aan te houden, maar het helpt wel.
Ushi zei…
Ik verwacht niets. Verwacht ook niets van mij, want dan stel ik jou ook niet teleur. Blijf zoals je bent je blijft voor mij een vriend. ;-)

Populaire berichten