Focus






Focus betekent: 
"het zich concentreren op één bepaald punt: de focus leggen op ... zich geheel richten op ..."

Omdat ik nu even zonder werk zit, moest ik de eerste paar dagen van januari even omschakelen. Het was omschakelen in zin, dat ik mijn dagelijkse ritme van dingen doen veranderen moest. Aan het veranderde ritme ben ik inmiddels gewend, omdat ik per dag bepaal wat ik ga doen. Belangrijkste doel is het zoeken naar een nieuwe baan. Het heet focussen op een nieuwe baan, waarbij ik door het volgen van cursussen en gesprekken er achter kwam, welke banen nog beter bij mij passen, dan dat ik als doel voorheen had. Daarom solliciteer ik nu heel gericht, omdat ik weet waar mijn sterke punten liggen en waar ik goed in ben qua kennis en werkervaring.

Waar ik ook een focus op richt, is het herinrichten van de zolder, omdat mijn gezin en ik er een ruimte van willen maken, waar er ruimte is voor bijvoorbeeld het spelen op een spelcomputer, het bijwerken van de administratie, het schrijven van verhalen of lekker even wat lezen van boeken, zonder dat je gestoord wordt.

Het liefste wil ik dat het er ongeveer zo komt uit te zien:

of zo:


Heel simpel gezegd: wat weg kan, gaat weg en wat bewaard moet worden, wordt opnieuw in dozen of kasten opgeborgen. Ook moeten er nog twee klerenkasten in elkaar gezet worden, die nu nog als losse onderdelen op zolder staan. Ik was iemand die veel dingen bewaarde, maar ik ben door de loop der tijd ook zelf bewuster geworden, dat niet alles bewaard kan worden. 

Zolang ik voor mijzelf de focus goed richt op het doel wat ik voor ogen heb, dan weet ik dat het goed komt.


Waar ik de komende weken en maanden ook verder aan werken ga, is dat ik ook hulp durf te vragen, maar ook hulp van anderen durf te accepteren.

De belangrijkste reden, daarvoor is, dat ik in mijzelf weer gewoon het vertrouwen heb, dat ik dingen zelf kan doen (al dan niet met hulp van anderen). Voor dat betere zelfvertrouwen is de belangrijkste focus, dat ik ook weer in mijzelf geloof. Het is bij mij vaak met op en neergaande golven gegaan, dat ik in mijzelf geloofde. Ik wil een betere balans hebben. Als mijn innerlijke rust beter in balans is, dan heb ik meer overzicht voor mijzelf en een betere focus voor mijzelf, wat ik wil bereiken.



Reacties

Antoinette zei…
Geen baan? dat had ik even gemist. Niet leuk zeg, maar goed dat je je op andere nuttige dingen focust.

Populaire berichten