Gedrag

"Your beliefs don't make you a better person, your behaviors does"

is een uitspraak, die ik al bijna 2 maanden in een mailtje heb staan.

Elke keer, dat ik mijn mailbox open, kom ik het mailtje met deze uitspraak tegen.

  

Vertaald komt het er op neer, dat mijn overtuigingen mij niet een beter persoon of mens maken, maar mijn gedrag doet dat wel. Wat ik in ieder geval qua gedrag dit jaar veranderen wil, is dat ik mij niet druk wil gaan maken over kleine dingen. Als ik "mij niet druk maken over dingen" wil bereiken, dan is "eerst nadenken, dan pas doen" het belangrijkste wat ik als gedrag veranderen wil. 



Ik heb de afgelopen jaren te vaak niet eerst nagedacht, maar gewoon gedaan, hoe ik dacht, zoals het moest. Vaak was dat goed, maar soms ook niet. Van de fouten, die ik gemaakt heb, heb ik heel veel geleerd. Fouten maken mag, zolang je maar van je fouten, die je maakt, leert. 


Dankzij een (inmiddels oud) collega weet ik dat ik soms te perfect wil zijn. Dat wil zeggen, dat ik dingen te goed wil doen, zodat de ander het gevoel heeft, dat ik te gehaast te werk wil gaan. Het te perfect willen zijn is voor mij iets om te veranderen. Niemand is perfect, ik dus ook niet.



Wat ik in één van mijn laatste blogs van 2012 gezegd heb, is dat ik in 2013 bewuster schrijven ga en meer ga denken over hoe ik ben, wie ik ben en wat ik aan mijzelf veranderen wil. 

Ik ga er dit jaar ook voor zorgen, dat ik niet te veel dingen tegelijkertijd wil gaan veranderen, die voor mij belangrijk zijn om te veranderen. Het wordt een kwestie van prioriteiten stellen. 



Mijn agenda wordt een belangrijk onderdeel om de prioriteiten goed op een rij te zetten en uit te voeren. 

Reacties

Populaire berichten