Overwinnen

Het is niet de berg die we overwinnen, maar onszelf. #SirEdmundHillary



Bovenstaande uitspraak kwam ik op Twitter tegen.

Het gaat om het overwinnen bij jezelf.

Momenteel volg ik een cursus Persoonlijke Ontwikkeling en Groei.

Met deze cursus wil ik bepaalde onzekerheden en angsten gaan overwinnen. Of dat gaat lukken, dat ligt aan mijzelf.


Dat ik daarbij hulp van anderen krijg, vind ik fijn en prettig, omdat de ander mij helpen wil om beter in mijzelf te geloven dat ik iets kan en durf te doen.

Het kan in de ogen van een ander overkomen, dat ik niets zelfstandig kan doen, maar dat is niet waar. De reden hiervoor is dat ik van mijn 26e tot mijn 37e alleen gewoond heb. Waar ik voor waken wil, is, dat ik te gemakkelijk achter over leun en dat anderen mijn probleem oplossen. Dat wil ik niet, omdat ik mijn probleem niet bij een ander wil leggen. Ik ben mij heel goed van bewust, dat ik nog te vaak te perfectionistisch denk. Niemand is perfect, ik ook niet.

Ik zag laatst een documentaire op TV, waarin in een uur tijd uitgelegd wat de invloed van de zon op de aarde in 1 jaar tijd is. Indrukwekkend. Zo lieten ze zien, hoe door de strenge winter ten noorden van het Himalaya-gebergte de vogels over de hoogste berg ter wereld, de Mount Everest (8.448 meter hoog) vliegen.

Daarbij zijn de vogels afhankelijk hoe het weer is. Als het in het gebied van de Mount Everest stormt, zijn de vogels gedwongen op lager gelegen plekken te wachten, dat het beter weer wordt. Als éénmaal het weer beter is, kunnen ze op de straalstroom van de wind over de top van de Mount Everest en aan de andere kant van het Himalaya-gebergte naar de warmere gebieden in India vliegen om daar te overwinteren. Dat is voor hen een overwinning als ze over de top van de Mount Everest heen vliegen.

Voor mij betekent overwinnen (en ik kan het niet beter omschrijven, zoals het op Internet staat):
"ik herken me wel in het blijven proberen, dat als 1 manier me niet brengt waar ik wil komen , het op een andere manier te proberen. En als het tegenzit toch proberen op te staan en er een les tot ombuiging uit te halen!"



Reacties

Aline zei…
Soms moet je gewoon je drempels nemen, het overwinningsgevoel is fantastisch!

Populaire berichten