Zichtbaar

Op één van de sociale media-pagina's stond als slotvraag:

Hoe zichtbaar ben jij voor jezelf in de komende week?



Ik ben van nature bescheiden. Dat wil ik veranderen door mijzelf beter op het persoonlijke vlak minder bescheiden te zijn en daardoor beter "zichtbaar" te zijn.

Terwijl ik afgelopen dinsdag een begin maakte met dit blog, wist ik nog niet door de actualiteit, dat het woord "zichtbaar" de afgelopen twee dagen een hele andere betekenis kreeg dan wat ik er mee bedoel te zeggen.

Dus gaat dit blog over zichtbaar zijn op Internet.

Ik zal je uitleggen waarom. Wat ik dinsdag jongstleden nog niet wist, was dat er een ernstige mishandeling in Eindhoven begin januari plaats vond en dat daar beelden van de beveiligingscamera's door de politie vrijgegeven waren om de daders op te sporen. Ook werd een foto van een groep jongens, die mogelijk betrokken waren bij de mishandeling, door een regionale omroep gecensureerd online gezet. Het gevolg was dat heel Nederland de beelden massaal over het Internet liet gaan. Een heel vervelend effect was dat de website Geen Stijl het verste ging met het verspreiden van de beelden door deze groepsfoto ongecensureerd op Internet te zetten en werden onschuldige jongens met dezelfde naam meerdere keren bedreigd of lastig gevallen.

De pendel sloeg op Internet totaal de verkeerde kant op.


Waar de persofficier van het Openbaar Ministerie in Brabant terecht voor waarschuwt, is de verdachten al via de Sociale Media (Facebook en Twitter) te veroordelen voordat een rechter uitspraak gedaan heeft. Waar we als mens heel goed in zijn, is kopieergedrag. Dus als er 1 schaap over de dam is, dan volgen er meer. Gelukkig is het bij zulke dingen, dat het maar vaak 1 of 2 dagen echt voorpaginanieuws is en dan verdwijnt het snel naar de achtergrond.

Dus als je zulke berichten op Internet leest, ga dan niet als een bezetene al je online Facebookvrienden en -vriendinnen vooral oproepen om in actie te komen. Denk eerst na voordat je in actie komt, omdat het verspreiden van nieuws via de Sociale Media ook zijn voordelen kent als je snel iets voor elkaar wilt krijgen.

Reacties

Populaire berichten