Geestelijk positivisme

Gisteren, 26 februari 2013, las ik de volgende tekst op Internet:

These days, in our materialistic culture, many people are led to believe that money is the ultimate source of happiness. Consequently, when they don’t have enough of it they feel let down. Therefore, it is important to let people know that they have the source of contentment and happiness within themselves, and that it is related to nurturing our natural inner values.

Deze uitspraak is afkomstig van de Dalai Lama.


Vertaald komt het op neer:

In onze materialistische cultuur, geloven veel mensen op dagen zoals deze, dat geld de ultieme bron van geluk is. Wanneer ze altijd niet genoeg geld hebben, voelen ze zich in de steek gelaten. Daarom is het belangrijk om mensen te laten weten dat ze de bron van tevredenheid en geluk in zichzelf hebben en dat het gerelateerd is aan onze verzorgende natuurlijke innerlijke waarden.

Maakt geld gelukkig? Het is fijn, dat je geld hebt om uit te geven.

Vandaag las ik in de trein op weg naar een sollicitatiegesprek twee twitterberichten van Eric Corton:



"Dat woord 'sober' dat onze regering telkens gebruikt.Dat is wel zo'n beetje de ergste slijpsteen voor het geestelijk negativisme in Ned."


"Sober maakt alles lelijk en waardeloos.. Je kunt ook mooi,waardevol en uitbundig zijn zónder meteen met geld te smijten namelijk"

Deze twee uitspraken van Eric spraken mij heel erg aan.
Eric legt precies de vinger op de zere plek in Nederland, omdat regering en de ambtenaren in Den Haag niet beseffen, wat de consequenties zijn van uitspraken en maatregelen, die ze in Den Haag respectievelijk doen en nemen. Zeker als het om de innerlijke gedachten van de mens gaat.

Door vooral het geestelijke negativisme dagelijks in de media te benadrukken door onder andere het woord sober te gebruiken, gaan mensen daadwerkelijk in het geestelijke negativisme geloven, dat het ook zo is. Als men nu het woord negativisme vervangt door positivisme, dan gaat de maatschappij heel anders denken. 

Op een ander blog las ik dat als je realistische doelen stelt, je deze doelen ook bereikt. Ik ga dus ook doen, omdat ik meer waarde hecht aan geestelijke positivisme in plaats van sober denken en geestelijk negativisme.
 
Ik kreeg bijvoorbeeld al positieve energie, omdat een andere Twitteraar een You Tube link stuurde naar Eric Corton:



We wijzen altijd met onze vinger naar anderen, als we in oplossingen denken, omdat we altijd denken, dat onze eigen oplossingen de beste oplossingen zijn.

Ik denk, dat de wereld echt gaat verbeteren als we eerst ons zelf verbeteren door op een andere manier te gaan denken. "Verbeter de wereld, begin bij jezelf".

Ik sluit dit blog af met een uitspraak van Tiny Buddha:

Changing Direction: It's Not Too Late to be Who You Want to Be

Reacties

Antoinette zei…
Ben benieuwd hoe je gesprek ging.

Populaire berichten