Glimlach als regenscherm bij tegenslagen

Op internet kwam ik onderstaande uitspraak tegen:

"Als het tegenslagen regent, gebruik dan je glimlach als regenscherm"





Toen ik voor het eerst werkloos werd in 1993, was er ook grote werkloosheid. Ik had toen het geluk, dat ik destijds de mogelijkheid kreeg op kosten van het arbeidsbureau sollicitatiebrieven te maken op een tekstverwerker en dat deze ook door het arbeidsbureau verzonden werden. Als je een sollicitatiegesprek had, kon je één dag voor het echte gesprek het sollicitatiegesprek op video op laten nemen. Vervolgens kreeg je tips en trucs om je sollicitatiegesprek te verbeteren. In 1993 was ik nog veel te onzeker en hakkelde ik veel.





Tien jaar later zit ik in het zelfde werklozenbestand, alleen ik heb in tien jaar tijd beter en anders leren solliciteren en ben veel zelfverzekerder geworden. Dat heb ik te danken aan een aantal mensen, die mij anders en beter hebben leren inzien, dat ik de juiste persoon ben op de juiste werkplek. Alleen er zijn een heleboel werkgevers, die dat niet willen zien en horen. Ik laat mij niet uit het veld slaan door de zoveelste afwijzing, omdat ik een positief ingesteld persoon ben.

Als je jezelf als een "zoutzak" bij een sollicitatiegesprek presenteert, dan kun je er donder op zeggen, dat je niet aangenomen wordt.


Als je zelfverzekerd met een glimlach overkomt en je presenteert jezelf goed, dan maak je meer kans, dat je voor een tweede gesprek uitgenodigd wordt of zelfs aangenomen wordt.

Een vriend van mij in mijn woonplaats is sollicitatietrainer en zei tegen de trainingsgroep (om beter te leren solliciteren), waartoe ik in 2010 behoorde: "Als je 30% van mijn sollicitatietraining toepast in een sollicitatie-gesprek, dan ben je al uniek t.o.v. alle andere sollicitanten". Er ging een wereld voor mij open en lopen de sollicitatiegesprekken sindsdien veel beter, omdat ik andere presentatietechnieken gebruik dan andere sollicitanten. Na afloop van de training heb ik contact met hem gehouden en als het nodig is, dan kan ik een beroep op hem doen als ik merk, dat ik een lastig sollicitatiegesprek denk te krijgen.

Ikzelf blijf in mijn karma geloven, dat ik weer snel een nieuwe baan zal vinden, omdat ik in het universum heel duidelijk gezegd heb, dat ik graag een nieuwe baan zal krijgen.

Reacties

Antoinette zei…
Ik hoop dat het je lukt een baan te vinden. Wat je ook tegen wie gezegd heb, het is gewoon zo dat er weinig werk is...
Mooi schilderij. Zelf zitten maken? :-)
Ik heb het schilderij niet zelf gemaakt, Antoinette.

Populaire berichten