Er is een jaar voorbij

Precies op dit tijdstip kreeg ik een jaar geleden een telefoontje van mijn jongere broer, dat mijn moeder in verwarde toestand opgenomen was in een ziekenhuis bij haar in de buurt.


De artsen wisten nog niet wat er aan de hand was, dus werd mijn moeder helemaal door de medische molen gehaald. Het enige wat mijn broer vertellen kon, was dat de buurvrouw mijn moeder in verwarde toestand aantrof en onmiddellijk de dienstdoende huisartsenpost belde. Een arts kwam direct en constateerde dat het niet goed was met mijn moeder. Een ambulance werd opgeroepen. De buurvrouw belde mijn broer en vertelde dat mijn moeder opgenomen ging worden in het het ziekenhuis. Mijn broer was een uur later in het ziekenhuis.


Aan het einde van de avond werd een eerste diagnose vanuit het ziekenhuis gegeven: hersenvliesontsteking.
De volgende ochtend kreeg mijn moeder een epileptische aanval, waardoor ze direct op de Intensive Care opgenomen werd. Ik mocht van mijn toenmalige werkgever eerder weg en zodoende kon ik op tijd in het ziekenhuis zijn. Vlak nadat ik in het ziekenhuis gearriveerd was, kregen we te horen, dat het waarschijnlijk om een virale hersenvliesontsteking ging.

Bijna 3 weken later kon mijn moeder opgenomen worden in een revalidatiecentrum in dezelfde plaats. Praten en lopen kon ze niet. Bij opname in het revalidatiecentrum bleek dat er veel meer aan de hand was, dan ze in het ziekenhuis gezegd hadden. Mijn moeder had op 8 mei 2012 geen virale hersenvliesontsteking gehad, maar een hersenontsteking en een hersenbloeding in haar linker hersenhelft. Gevolg was dat haar geheugen zwaar aangetast was.


We zijn nu 1 jaar verder.


Mijn moeder zit inmiddels op een gesloten afdeling van het revalidatiecentrum (waar ze na de ziekenhuisopname naar toegegaan was), omdat ze niet meer in staat is om op een open afdeling te revalideren. Gelukkig is het praten weer helemaal teruggekomen en het lopen gaat ook weer normaal.

Mijn moeder staat nu op de wachtlijst voor een plaats in een verpleeghuis.

Hoe ik het allemaal beleefd heb? Ik kreeg bijvoorbeeld na 5 jaar weer contact met mijn familie van mijn moeders kant. Dat contact met die kant van de familie heb ik weer radicaal verbroken, omdat het weer eenrichtingsverkeer bleek te zijn.



Ik had zelf verwacht, dat ik op de hele situatie heftiger zou reageren, maar dat bleek mee te vallen. Door mijn manier van denken en de steun van mijn gezin heb ik het allemaal goed een plek kunnen geven.

Reacties

Populaire berichten