Gezichten van de vrijheid

Gisterenavond werd bij het TV programma "De Wereld Draait Door" stil gestaan bij 4 en 5 mei. In de uitzending van DWDD was de drummer van de band Chef 'Special, Wouter Prudon te gast. Hij vertelde, dat hij de vrijheid doorgeven wil door zijn twee oma's te filmen, die over de Tweede Wereld Oorlog vertellen.



Wouter Prudon te gast bij DWDD                                                bron: VARA

Op de website www.gezichtenvanvrijheid.nl, die sinds half april 2013 in de lucht is, staat: "Het is nu of nooit meer".

De bedoeling van de website, is dat jongeren video-opnamen van degenen maken, die de Tweede Oorlog meegemaakt hebben.

Ik werd door het interview met Wouter Prudon geraakt. De familieleden aan mijn vaders kant leven op 1 tante na niet meer. Aan mijn moeders kant van de familie leven ook nog maar een paar familieleden, die zich de Tweede Wereld Oorlog kunnen herinneren.

Nu ik er over nadenk, stelde ik mij zelf de vraag: "Kan ik bijvoorbeeld mijn moeder interviewen?"
Het antwoord klinkt misschien heel hard, maar zo bedoel ik het niet: "Nee". De reden hiervoor is, dat mijn moeder een jaar geleden getroffen werd door een hersenbloeding en hersenontsteking, waarvan zij nooit meer herstellen zal. Als ik haar zou gaan interviewen, weet ik niet, wat zij zich van de Tweede Wereld Oorlog herinneren kan.



Sinds 68 jaar mogen wij in vrijheid leven. Die vrijheid is belangrijk om aan onze kinderen en volgende generaties door te geven. Als wij de vrijheid niet doorgeven, dan beseffen toekomstige generaties niet, wat er voor nodig geweest is om in vrijheid te leven. Miljoenen mensen hebben hun leven gelaten om ons in vrijheid te laten leven. Ik ben heel bewust van de periode van vrijheid, waarin ik leef. Ik ben degenen, die ons land in 1944 en 1945 bevrijdden, heel dankbaar, dat zij dat gedaan heb.



Ik ben straks om 20.00 uur heel bewust 2 minuten stil en denk aan allen, die voor het bevrijden van ons land het leven gelaten hebben. Ook denk ik aan degenen, die in vredesoperaties (waar ook ter wereld) hun leven gelaten hebben.  

Reacties

Populaire berichten