Stilstaan


Twee dagen geleden kreeg mijn vrouw van een vriendin het bericht te horen dat haar man kanker met uitzaaiingen heeft.

Het besef bij haar vriendin begint langzaam door te dringen. Je hoort altijd van anderen, dat zij of dierbare familieleden ernstig ziek zijn of niet meer lang te leven. Maar als je zelf met het nieuws geconfronteerd wordt, dat een familielid in je directe omgeving niet meer lang te leven heeft, dan staat de tijd even stil. Je gaat je afvragen: "Waarom moet ons dit overkomen?".  Op die vraag zul je nooit een antwoord kunnen geven.

Daarom is het voor iedereen zo belangrijk om te weten, dat er andere familieleden, vrienden en vriendinnen er voor je zijn als jou of iemand in jouw familie dat overkomt. Die steun krijg je alleen van die personen, die je niet als een baksteen laten vallen en niets meer van zich laten horen als je zulk nieuws aan hen vertelt.






Sinds ik een relatie met mijn vrouw heb, heb ik gemerkt hoe belangrijk vriendschap geworden is. Aan mijn moeder's kant van de familie is het tot op de dag van vandaag alleen maar eenrichtingsverkeer. Aan de kant van mijn schoonfamilie is het precies tegenovergestelde aan de hand. Mijn vrouw en haar directe familieleden bellen elkaar regelmatig om te vragen hoe het met elkaar's leven gaat. Sinds ik mijn vrouw heb leren kennen, maakt mijn familie mij het verwijt, dat ik nooit meer op verjaardagen en feestjes kom. Dat komt, omdat ik sindsdien stilsta bij hoe belangrijk een gezin en vriendschap is. In 2007 heb ik daar een hele bewuste keuze in gemaakt. Voor de volle 100% sta ik nog steeds achter die keuze.



Voor wat betreft vriendschappen uit de tijd, dat ik nog alleen woonde, weet ik dat ik geen mensen ken, die met mij contact opgenomen hebben om te vragen hoe het met mij gaat, toen ik een relatie met mijn vrouw kreeg. Gelukkig heb ik dankzij mijn vrouw er ook kennissen bij gekregen, die niet alleen vragen hoe het met mijn vrouw gaat, maar ook aan mij vragen hoe het met mij gaat. Op mijn beurt laat ik aan die kennissen weten, dat ik er ook voor ze ben als zij in een moeilijke tijd zitten of slecht nieuws krijgen, zoals de vriendin van mijn vrouw.

Reacties

Populaire berichten