Luisteren

Luisteren
Als ik je vraag naar mij te luisteren
en jij begint mij adviezen te geven
dan doe je niet wat ik je vraag.


Als ik je vraag naar mij te luisteren
en jij begint mij te vertellen waarom
ik iets niet zo moet voelen als ik het voel,
dan neem je mijn gevoelens niet serieus.

Als ik je vraag naar mij te luisteren
en jij denkt dat je iets moet doen om
mijn problemen op te lossen,
dan laat je mij in de steek,
hoe vreemd dat ook mag lijken

Dus, alsjeblieft, luister alleen maar naar
me en probeer me te begrijpen.

En als je wilt praten, wacht dan even en
ik beloof je dat ik op mijn beurt naar jou
zal luisteren.
Toen ik de bovenstaande tekst voor het eerst onlangs op Internet las, begreep ik de strekking van de boodschap gelijk. Ik herkende ook mijzelf in de tekst.

De tekst heeft betrekking op het 24 uur per dag en 7 dagen in de week wonen en leven met een partner, die een vorm van autisme heeft. Het maakt niet uit welke vorm. In het leven van een partner met autisme is de herhaling van een boodschap vaak heel belangrijk. Het vergt in gezinnen, waar dit voorkomt, veel energie en heel veel engelengeduld.

Door deze tekst verder te verspreiden wil ik ook uitleggen wat het is om met een partner met autisme te leven. Dat het leven met een partner met autisme niet altijd even gemakkelijk is, dat is in de wereld van autisme bekend, maar men vergeet als buitenstaander ook vaak de momenten, dat het juist wel goed gaat in een relatie met een partner met autisme.

Reacties

Populaire berichten