Radio

Op het moderne sociale medium Facebook las ik dat gisteren weer een radio-icoon met pensioen gaat.

Het gaat om Peter van Bruggen, die bekend werd met het radioprogramma Weeshuis van de Hits.


Ik denk, dat ik 11 jaar oud was, toen ik van mijn oma een radio-cassetterecorder kreeg. Daarmee kon ik ook op mijn eigen slaapkamer naar de radio luisteren. In de vakantie luisterde ik toen heel vaak naar Hilversum 3. Het Weeshuis van de Hits was een programma, waar ik graag naar luisterde.


Een vast onderdeel van zijn programma was Morrison. Tot op de dag van vandaag weten we niet wie de stem van de 4 jarige Morrison is. Dat zullen we ook nooit meer te horen krijgen, omdat Peter van Bruggen met pensioen gaat. Zijn laatste woorden op Radio 2 waren: "Radio is een gebouw. In een gebouw kun je toveren. Je kunt met je stem het gebouw wegtoveren."


Er waren nog meer radioprogramma's waar ik graag naar luisterde. Elke werkdag was er om 18.00 uur de Avondspits, gepresenteerd door Frits Spits.



De bekendste onderdelen van het programma waren onder andere "De Poplimerick", "De Steunplaat" en "Kruip in de huid van".

Door herprogrammering op Radio 3 verdween het programma op 24 februari 1995 van de zender.


Ook zijn de radio-uitzendingen van Veronica op vrijdagavond op Hilversum 3 legendarisch met Jeroen van Inkel, Adam Curry en Ben Liebrand


Een bekend onderdeel van de 3 uur durende radioshow was de mix van Ben Liebrand, die bestaande hits voorzag van beats en sounds. Vele mini-mixen werden kleine hitjes en 1 x per jaar werden alle mini-mixen samengevoegd tot 1 Grand-mix van een volledig uur. De CD bestond toen nog niet en ik heb tientallen uren aan mini-mixen en Grand-mixen opgenomen. Ook helaas verdween dit programma van de zender.

Wat Peter Bruggen al zei, radio is magie.

Reacties

Populaire berichten