Ben jij blij met iets anders?

De afgelopen weken was er de discussie over het onderwerp "Is Zwarte Piet wel of niet racistisch".

Ik ben blij dat 94% van de Nederlanders van mening is, dat Zwarte Piet gewoon moet blijven tijdens het vieren van het Sinterklaasfeest. In Amsterdam waren op een bevolking van 805.166 inwoners er 21 inwoners van Amsterdam, die bezwaar hadden tegen de intocht van Sinterklaas, omdat tijdens de intocht van Sinterklaas de aanwezigheid van Zwarte Piet volgens hen als racistisch opgevat kon worden. Het is ieder zijn of haar recht om het wel of niet eens zijn met een bepaalde mening over een specifiek onderwerp.

Het lijkt er steeds meer op, dat we hier in Nederland in een maatschappij leven, waarin het tonen van respect voor een bepaald geloof, onderwerp of mening juist de discussie aanwakkert tussen voor- en tegenstanders. Ook ikzelf doe daar aan mee, omdat ik ook een bepaalde mening over een onderwerp of iets of wat heb. Ik heb heel lang de mening gehad "het is of zwart (tegenstand opwerpen) of wit (het ergens mee eens zijn) en zo hoort het", maar niet nadenken dat het ook wel eens grijs (geen mening hebben) zou kunnen zijn.
 



In de afgelopen jaren heb ik geleerd en ben daar nog steeds dagelijks mee bezig, dat mijn mening niet de mening van de maatschappij moet zijn.

"Het maken van onderscheid" is de oorspronkelijke betekenis van het woord discriminatie. Alleen wordt het woord al jarenlang op de verkeerde manier en op een negatieve manier uitgelegd, waardoor je met golfbewegingen een discussie met voor- en tegenstanders krijgen over het onderwerp discriminatie. Dus als iedereen elkaar respecteert en elkaar in elkaars waarden, is discriminatie zowel niet negatief als niet positief en dus neutraal als onderwerp.

Naar aanleiding van een nieuwsbericht op de radio, waar het woord conflict voorkwam, zei een collega van mij zei gisteren tegen mij: "Een conflict ontstaat door een misverstand. Een conflict is pas een conflict als jij er één maakt. Het gaat er om, hoe jij over iets denkt en of hoe jij met iets of wat omgaat".

Daar heeft ze gelijk in. Het gaat er om, hoe ik met een bepaald conflict, onderwerp of mening mee om ga. Waar ik mee op ga houden, is de ander overtuigen, dat mijn mening over iets of wat, ook gelijk de mening van de maatschappij moet zijn. Ik denk nog teveel zwart-wit. Stap voor stap wil ik beter en anders leren omgaan, dat ik de mening van een ander respecteer. Wat ik in ieder geval bij een conflict nooit doe, is op de persoon spelen, zodat die persoon zich gekwetst zou kunnen voelen.



Respect is geven en nemen. Als jij de ander respecteert, doe dat dan op de manier waarop jij door de ander gerespecteerd wordt. Dan zou de maatschappij en het leven in de maatschappij er veel aangenamer uitzien en dan word ik ook blij van de leef- en werkomgeving, waarin ik leef en werk.

Reacties

Populaire berichten